ملخص الجهاز:
"اگر چنین تفکر و اندیشهای در عرصههای مختلف جامعه بارور گردد و در قلمرو مسائل آموزشی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و بالاخره در زمینه علوم و فنون برتر معنا یابد، شاهد جامعهای پویا، متعالی و مترقی خواهیم بود و از این منظر اندیشه اصلاحطلبی جز مطلوب اندیشی، خلاقیت و نوآوری و نیل به کمال نمیتواند ملازم دیگری داشته باشد.
به بیان دیگر تعلیم و تربیت مطلوب، پرورش مغزها و اندیشههای پویا و خلاق در نزدکودکان و نوجوانان کشور، یعنی سرمایههای راستین و مطلوباندیشان و اصلاحگران واقعی هر جامعه با همت معلمان متعهد و بصیر، متخصص و بلنداندیش میسور و مقدور خواهد بود.
و کلام آخر آن که هر که دلش در گرو مطلوباندیشی و اصلاحطلبی است میبایست با ژرفاندیشی و اندیشه بنیادی توفیقات اصلاحطلبی واقعی را در قلمرو نظام تعلیم و تربیت کشور جستوجو کند و ستون اصلی نظام تعلیم و تربیت هر جامعه، بر دوش معلمان فرهیخته و خلاق پرور آن استوار است."