ملخص الجهاز:
"فصل 3:نقش سواد بر زندگی و سواد از نظر اسلام؛در این فصل به بررسی نتایج فردی و اجتماعی سواد،سواد و توسعه،علم از دیدگاه اسلام،آمارهای سوادآموزی در جهان و سرمایهگذاری برای ریشهکن کردن بیسوادی در کشورهای نامیبیا،آفریقای جنوبی،هندوستان و برزیل پرداخته شده است.
-در کادر فهرستنویسی پیش از انتشار،واژهء«کتابنامه»وجود ندارد،در صورتی که این اثر دارای کتابنامه در صفحههای 125-128 است،و علاوه بر آن در پایان هرفصل منابع به صورت ناقص ذکر شده است.
اگر منبعی برای اولین بار استفاده شود؛لازم است مشخصات کامل کتابشناختی آن ذکر شود،در حالی که در این اثر این موضوع در بیشتر موارد رعایت نشده است.
مهمترین ایرادات این اثر در رابطه با شیوهء نگارش و حروفچینی، عبارت است از: -از صفحهء عنوان تا پایان صحفهء فهرست مطالب(1-10)، عرض کاغذ حدود یک سانتیمتر کوتاهتر از دیگر صفحات کتاب است و بسیار آشکار است.
-در صفحهء 112،پارگراف اول،توضیحات«خدمات مرجع و اطلاعرسانی»،و«فعالیتهای جنبی»در رابطه با کتابخانههای عمومی است،در حالی که در عبارت«خدمات عمومی کتابخانهها برای نوسوادان میتواند شامل موارد زیر باشد»،واژهء«عمومی»بعد از کتابخانهها ذکر نشده و جا افتاده است.
-پیوستهای این اثر(133-160)،اطلاعات جالبی در رابطه با فهرست کتابهای غیردرسی تهیه شده در سازمان نهضت سوادآموزی، کتابهای منتشر شدهء استانها،تعداد و درصد مواد خواندنی تولید شده در سازمان نهضت سوادآموزی به تفکیک کتابهای مشارکتی از سال 1371 تا کنون،وضعیت بیسوادی ایران،پیش و پس از انقلاب (هرچند آمار پس از انقلاب کمی قدیمی است)،نرخ بیسوادی در کشورهای آسیایی(تا سال 1995 میلادی)،نرخ بیسوادی کشورهای جهان(تا سال 1995 میلادی)،و نمونهء قابل توجه و مهم در پیوستها، پیوست 7 میباشد که به نمونهای از مواد خواندنی ساده دستساز برای بزرگسالان اختصاص دارد،که خواننده را با نمونهای از آنها آشنا میکند."