ملخص الجهاز:
برخی کالاهای یکسان که از طریق سازمانهای تولیدی مختلف ساخته و عرضه میشود،بسیار زیاد است(نظیر لوازم یدکی اتومبیل،ماشینآلات و لوازم صنعتی)؛درعینحال هرکدام مزایا و ویژگیهای خاص خود را دارد،بنابراین استاندارد کردن کالاهای مورد نیاز سازمان و تهیه و تنظیم مشخصات و طبقهبندی و شمارهگذاری آنها یکی از اصولی است که به واحدهای متقاضی آن کالاها و مأموران خرید کمک و راهنمایی شایان توجهی خواهد کرد.
نقش مدیران برای استاندارد کردن استاندارد کردن یکی از وظایف مهم مدیران سازمانهای صنعتی به شمار میرود،زیرا باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات میشود و امور مختلف را در سازمان نظیر کنترل تولید،خرید، حسابداری و سایر فعالیتها،در یک حد معین و قابل قبول از نظر اجرا و کیفیت امکانپذیر میسازد.
وقتی انواع، ابعاد،روشهای ساخت و سایر خصوصیات یک کالا استاندارد شود،طبعا تعداد هریک از آنها محدود و در نتیجه باعث بهبود عملیات و صرفهجویی در مصرف منابع میشود.
*محاسن ناشی از تنوعگرایی و تغییر شکل: تنوعگرایی دارای محاسنی به این شرح است: 1-باعث افزایش حجم عملیات بازرگانی از طریق فروش محصولات جدید و تمایز میشود.
5-کیفیت کالاها و خدمات را بهبود میبخشد و هزینه تمام شده واحد محصول را کاهش میدهد و بدین ترتیب ممکن است باعث افزایش فروشس شود.
*تنظیم برنامه برای تنوعگرایی و سادهگرایی:در بررسی پیرامون ایجاد تغییر شکل و تنوع در کالاها و خدمات سازمان-به نحوی که در جهت منافع سازمان باشد-لازم است مسایلی مثل امکانات تولید کارخانه،نوسانات فصلی و موقت و احتمال استفاده از مازاد مواد و ظرفیت تولید و توزیع حاضر به خدمت سازمان و تواناییهای مدیریت و مهندسی(فنی)سازمان،همگی مورد بررسی قرار گیرد.