خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش خودگویی انگیزشی و مهارتهای روانی تصویرسازی ذهنی در ارتقاء عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال انجام شد. 60 بازیکن پسر(20-28سال) به روش نمونهگیری در دسترس از بین تیمهای نیمهحرفهای فوتبال استان تهران انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل(30N1=N2=) جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. ابتدا عملکرد ورزشی، مهارتهای تصویرسازی و خودگویی بازیکنان به ترتیب با استفاده ابزارهای فهرست وارسی رفتار ، مهارتهای روانی و مهارت خودگویی اندازهگیری شدند، سپس مهارتهای تصویرسازی و خودگویی در 14جلسه گروهی به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل فقط مهارتهای فنی را تحت نظر مربی تمرین کردند. بعد از مداخلات، عملکرد ورزشی آزمودنیها دوباره اندازهگیری شد. دو هفته بعد، بهمنظور تعیین ماندگاری مداخلات، عملکرد آزمودنیها در مرحلۀ پیگیری اندازهگیری و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و t استودنت تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش خودگویی انگیزشی و مهارتهای تصویرسازی ذهنی میتوانند عملکردهای «پاسدادن، حفظ و کنترل توپ و گرفتن توپ از حریف» را بهطور معناداری افزایش دهند. همچنین نتایج نشان داد که اثر مداخلات در مرحلۀ پیگیری ماندگار بوده است. نتایج شواهدی را پیشنهاد میکند که برنامۀ آمادهسازی روانی مبتنی بر خودگویی انگیزشی و مهارتهای تصویرسازی روش مناسبی برای ارتقاء سطح عملکرد بازیکنان فوتبال است. لذا به منظور بهبود سطح آمادگیروانی و عملکرد فرآیندی بازیکنان فوتبال، لازم است زمینۀ بهکارگیری برنامۀ آمادهسازی روانی بازیکنان فراهم شود.
ملخص الجهاز:
تأثیر آموزش خودگویی انگیزشی و مهارت های تصویرسازی ذهنی در ارتقاء عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال اصغرجعفری * ١، شهلا پاکدامن ** ٢، جلیل فتح آبادی *** ٣ و سید محمدکاظم واعظ موسوی 4 **** چکیده پژوهش حاضر به منظـور تعیـین اثربخشـی آمـوزش خودگـویی انگیزشـی و مهارت های روانی تصویرسازی ذهنی در ارتقـاء عملکـرد ورزشـی بازیکنـان فوتبال انجام شد.
Hall, Munroe-Chandler, Cumming, Law & Ramsey 2.
Berin Topt; Boling & Wilson جدول ١: چارچوب کلی برنامۀ آماده سازی روانی به تفکیک جلسات جلسه اهداف جلسه محتوای جلسات اول ایجاد رابطۀ حسنه ومعرفی خود به بازیکنان ،آشنا شدن با نقش ورزشی بازیکنان درورزش فوتبال ، ایجاد و تقویت انگیزش بازیکنان برای همکاری بیش تربا پژوهشگر، ارزیابیسطح مهارت های روانیبازیکنان خود را به بازیکنان معرفی و کمی دربارة تخصص خود صبحت کنید.
از آن جایی که برنامۀ آماده سازی روانـی حاضـر شـامل مهـارت هـای روانـی مناسب ورزش فوتبال (تصویرسازی و خودگویی ) است ، لذا آموزش این مهـارت هـا از طریـق ارتقاء سطح مهارت های روان شناختی واسطه ای توانسته است ، فعالیت پاس دادن را در عملکرد ورزشی باریکنان افزایش دهد.
Rattanakoses, Omar-Fauzee, Geok, Abdullah, Choosakul, Nazaruddin& Nordin آن ها کمک می کند تا بهتر عمل کنند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.
Sadeghi, Omar-Fauzee, Jamalis, Ab-Latif & Chahrdeh- Cheric نتایج این پژوهش ها نشان دادند که مهارت های روانی تصویرسازی ذهنی و خودگویی ، عملکرد ورزشی ورزشکاران را تا حد زیادی افزایش می دهند.