خلاصة:
هدف نهایی سازمانهای دولتی و عامالمنفعه، عملکردی است که منافع مردم را تأمین کند، از آنجا که نمود این عملکرد در سازمان خادم تجلی مییابد، شناسایی عوامل مؤثر بر شکلگیری این نوع سازمان اهمیت دارد. این مقاله که مبتنی بر پژوهش کمّی است با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به مطالعۀ عوامل مؤثر بر خادمیت نهاد کمیتۀ امداد امامخمینی(ره) میپردازد. جامعۀ آماری این مطالعه را کلیۀ کارکنان نهاد کمیتۀ امداد امامخمینی(ره) تشکیل میدهد که 257 نفر از آنان بهکمک روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی و بهمنزلۀ نمونۀ آماری انتخاب شدند. دادهها بهکمک پرسشنامۀ پژوهشگرساخته گردآوری شدند و تجزیهوتحلیل آنها با اجرای آزمون معادلات ساختاری و تحلیل عاملی در نرمافزار لیزرل صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد آگاهی از عوامل برانگیزانندۀ کارکنان، نگرش و خلق وخوی خادمانه، شکلگیری فضای مناسب خدمت در سازمان، تقویت رفتارهای خادمانه با رهبری خادم و مطالبهگری محیطی، تأثیر شایان توجهی در خادمیت این نهاد دارد.
ملخص الجهاز:
بررسی عوامل رفتاری و ساختاری مؤثر بر خادمیت کمیتة امداد امام خمینی (ره ) حسن درویش ١، علی رضا فتحی زاده ٢ هدف نهایی سازمان های دولتی و عام المنفعه ، عملکردی است که منافع مردم را تأمین کند، از آنجا که نمود این عملکرد در سازمان خادم تجلی مـی یابـد، شناسـایی عوامـل مـؤثر بـر شکل گیری این نوع سازمان اهمیت دارد.
یافته های پژوهش نشان داد آگـاهی از عوامـل برانگیزاننـدة کارکنـان ، نگـرش و خلق وخوی خادمانه ، شکل گیری فضای مناسب خدمت در سازمان ، تقویت رفتارهای خادمانه بـا رهبری خادم و مطالبه گری محیطی ، تأثیر شایان توجهی در خادمیت این نهاد دارد.
از این رو پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که آیا مدل بومی با داده هـای تجربـی برازش می شود یا خیر؟ در صورت پاسخ مثبت ، سهم هر یک از متغیرها در شکل گیـری سـازمان خادم چقدر است ؟ پیشینة نظری پژوهش تئوری خادمیت نظریة خادمیت ریشه در اخلاقیات ، روان شناسی و جامعه شناسی دارد و بـر آن اسـت نشـان دهـد چگونه برخلاف نظریه های پیشین که صرفا بر محرک های اقتصادی پافشاری می کننـد، مـدیران در موقعیت هایی برانگیخته می شوند تا کاملا برای منافع صاحبان اصـلی سـازمان گـام بردارنـد و خود را وقف سازمان و هدف های آن سازند (الوانی ، ١٣٨١).
Stewardship Theory or Agency Theory, Quarterly Journal of Management and Development process, 16 (1): 6-11.
The impact of a service-dominant focus strategy and stewardship culture on organizational innovativeness in family-owned businesses.