خلاصة:
هدف از اين مطالعه، بررسي تاثير برنامه هاي افزايش سرمايه بر روي بازده تجمعي و فشار خريد (فروش) در روزهاي پيرامون مجمع است. در اين مقاله منظور از افزايش سرمايه، تامين مالي از محل تبديل مطالبات سود سهامداران (حق تقدم) و تبديل سود انباشته به سهام جديد (سود سهمي) با هدف سرمايه گذاري ثابت و توسعه مي باشد. طبق فرضيه، فشار قيمت انتشار سهام جديد سبب افزايش عرضه شده و در نتيجه بازده سهام و حجم معاملات تحت تاثير آن قرار مي گيرد. اين پژوهش روي 100 شركت انجام شده است كه طي سال هاي 93-1382 هر يك 3 بار به قصد سرمايه گذاري افزايش سرمايه داده اند. براي اين منظور با استفاده از اطلاعات تلفيقي[1] و نمونه گيري طبقه اي تصادفي، اطلاعات شركت هاي نمونه جمع آوري و سازمان دهي شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از مدل رگرسيون OLS و آزمون T دو طرفه استفاده شده است. نتايج پژوهش با استفاده از رگرسيون OLS نشان داد كه ميزان افزايش سرمايه، تاثير منفي و معني داري روي بازده هاي تجمعي دو روزه (روز قبل و روز بعد از مجمع) ندارد. به علاوه آزمون T نشان داد كه برنامه هاي افزايش سرمايه تاثير معني داري بر فشار خريد (فروش) در روزهاي پيرامون مجمع نداشته است. بنابراين فرضيه فشار قيمت تاييد نمي شود.
The purpose of this study is to investigate the effect of capital gain plans on return cumulative and buy (sell) pressure on the days around assembly. In this study، capital gain means shareholders benefit from receivables financing (stock rights) and conversion of retained earnings into new shares (profit share) for fixed investment and development. According to the price pressure hypothesis، issuance of new shares leads to an increase in supply and accordingly، the stock returns and trading volume are affected. 100 companies which over the years from 2003 to 2014 have increased their capital investments three times were the focus of this study. For this purpose، panel data and stratified random sampling were used to collect and organize the sample companies` data. OLS regression and two-tailed T-test were used for data analysis. OLS regression results indicated that the rate of rise in capital has no significant negative effect on two day cumulative returns (the day before and the day after the assembly). Moreover، T test showed capital gain plans has no significant effect on the pressure to buy (sell) in the days around assembly. As a result، the price pressure hypothesis is not confirmed.