ملخص الجهاز:
این مطلب بدان معنا نیست که تخلف مدیران اجرایی را نباید رسیدگی کرد و یا مجازاتهای متناسب با سوء عملکرد را وضع ننمود که این انتظار از سوی جامعه وجود دارد که نظام قضایی با توجه به مستندات اصولی پرونده،نسبت به مسائل شهرداری تهران رسیدگی جدی بنماید.
فزونخواهی فرصتها و امکانات اجتماعی در بخشی از لایههای مدیریت اجرایی کشور در فضای ارزشهای تلفیقی بهجای مانده از رژیم گذشته و نظام جمهوری اسلامی،زمینههای بروز ناهنجاری در جامعه را فراهم میکند.
برخی از افراد فزونخواه با پیوند یافتن به نظام اجرایی کشور زمینه توسعه تجارتپیشگی را در بخش دولتی فراهم میآورند و زمینه برای حضور در فعالیتهای عمرانی با استفاده از فرصتها و امتیازات ویژه را مییابند و به این ترتیب آنچه که مورد توجه جدی است توسعه و تحقق ماموریت سازمانها در اجرای پروژهها!است.
مجلس و قوه قضائیه بهصورت انفعالی متوجه اهرمهای نظارتی و مراقبتی میشوند و از طریق تبصرههای قانون بودجه با هدف ایجاد محدودیت در اعمال اختیارات دستگاههای اجرایی از یکسو و از طریق حسابرسی و بازرسی نسبت به عملکرد شرکتها و سازمانهای دولتی و برخی از نهادهای عمومی حساسیت خود را نشان میدهند و رویکرد جدید بهجای اینکه بتواند سازوکارهای اجرایی را سامان دهد به توسعه ناهنجاری بیشتر در نظام اجرایی منجر میشود و دستگاههای اجرایی به شیوههای جدیدی هرچند دور از چشم قانونگذاران و ناظران برای تحقق ماموریت سازمانهای خود روی میآورند و اینچنین است که تخلف برای تحقق ماموریت سازمان مشروعیت اجرایی مییابد.
ما در سازمان مدیریت صنعتی میباید به قصور خود و سهم خود در عدم تولید ابزارهای کارآمد اجرایی برای نظام مدیریت کشور که راهگشای جامعه بوده،اعتراف نماییم.