خلاصة:
اين مقاله درپي تعيين موقعيت بخش حمل و نقل در اقتصاد استان هاي ايران و تاثير آن بر رشد اقتصادي اين استان ها است. در اين مقاله براساس آخرين اطلاعات مربوط به حساب هاي منطقه اي استان ها كه مركز آمار ايران در سال 1391 منتشر كرده است، به ارزيابي مزيت نسبي ارزش افزوده حمل ونقل هوايي در استان هاي ايران و مقايسه وضعيت بين استان ها پرداخته مي شود. در ادامه اثر مزيت نسبي حمل ونقل هوايي بر رشد اقتصادي در طول برنامه چهارم توسعه بررسي مي شود. نتايج نشان مي دهد كه در حمل ونقل هوايي به ترتيب استان هاي هرمزگان، خراسان رضوي، تهران و سيستان وبلوچستان بيشترين مقدار شاخص مورد نظر را در طول برنامه چهارم توسعه به خود اختصاص داده اند. همچنين، نتايج برآورد براساس رگرسيون داده هاي تابلويي نشان مي دهد كه در دوره مورد بررسي اثر مزيت نسبي ارزش افزوده حمل ونقل هوايي بر رشد اقتصادي مثبت و معنادار است
ملخص الجهاز:
""Consistency Tests of Alternative Measures of Comparative Advantage", The Review of Economics and Statistics, Vol. 69, No. 1, pp.
"Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage", The Manchester School of Economics and Social Studies, Vol. 33, pp.
"Revealed Comparative Advantage, An Analysis for India and China", Indian Council for Research on International Economic Relations, Working Paper, No. 168.
"Investigation on Relationship Between Revealed Comparative Advantage of Value-added Agricultural Sector and Economic Development of Khorasan Province of Iran", Journal of American-Eurasian J.
"Analysis of North Korea's Foreign Trade by Revealed / Comparative Advantage", Journal of Econometric Development, Vol.
"The Survey Comparative advantage on the Added Value of Economic Sectors of Sistan & Baluchestan Province During the Years of 2000-2008", Journal of Contemporary Research in Business, Vol. 3, pp.
"International Comparative Advantage in Manufacturing: Changing Profiles of Resource and Trade, Unido Publication, Sales No. E86LIB9, Vienna, United Nations, Industrial Development Organization."