خلاصة:
روش ها و شيوه هاي متعددي براي جامعه پذيري كودكان وجود دارد. در اين راستا پژوهش حاضر به بررسي ديدگاه كودكان از تنبيه بدني با تحليلي از رويكرد اسلامي و روانشناسي پرداخت. در اين راستا تعداد چهل دختر و پسر مقطع پيش دبستاني بر اساس نمونه در دسترس با استفاده از آزمون نقاشي و مصاحبه مورد سنجش قرارگرفتند. نتايج تحليل هاي آماري نشان داد بيشتر كودكان مورد تنبيه بدني خفيف قرار گرفته بودند. كودكان ديدگاه مثبتي نسبت به تنبيه بدني نداشتند، ليكن در قبال خطاها و اشتباهات خود روش هاي تربيتي ديگر همچون قهر، محروميت و جريمه شدن را مي پذيرفتند. كودكاني كه مورد تنبيه بدني شديد قرارمي گرفتند در نقاشي خود از رنگ هاي تيره، خطوط كمرنگ و حداقل فضا استفاده مي كردند. همچنين نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه از ميان متغيرهاي جمعيت شناختي والدين، سن و تحصيلات مادر پيش بيني كننده منفي و معنادار استفاده از تنبيه بدني بود. نتايج كسب شده با دو رويكرد اسلامي و روانشناسي تحليل گرديد.
ملخص الجهاز:
مروری بر پژوهش های مربوط به اجتماعی سازی والدین در کودکان، نشان داد والدینی که کودکان خود را کنترل می کنند، موجب کاهش انگیزش و در نتیجه کاهش عم لکرد در آنان می شوند به ویژه این تأثیر در کودکـ انی کـ ه خـود پنـداره ضعیف تری دارند و همواره بازخوردهای مبنی بر ناشـایسـتگی دریـافـت مـی کننـد ، بیـشتر است (١٠ :٢٠٠٣ ,Grolnick).
چنانچه مشاهده می شود بیشتر پژوهش های انجام شده بـر روش های تر بیتی والـد ین اسـت ؛ و پـژوهش هـا ی کمتـر ی بـه ابزارهـا ی تر بیتـ ی والـد ین پرداخته انـد (٢ :٢٠١٠ ,Halpenny &Nixon ).
بـه و یـ ژه در ایـ ن گـروه از پـژوهش هـا ، تحقیقات اند کی پیرامون د یدگاه کودکان نسبت بـه روش هـا و ابزارهـا ی تعلـ یم و تربیتـ ی والدین انجام شده است (٣٩ :٢٠١١ ,Nakamura &Sanapo ).
پژوهش هایی که دیدگاه کودکان را نسبت به تنبیه بدنی بررسی کرده اند، نشان داده اند کودکان به تنب یه بد نی پاسخ و و اکنش منف ی دارند و تنب یـ ه بـد نی را دوست ندارند و حق خود نمی دانند (١٣٨ :٢٠٠٦ ,et al &Dobbs ).
بـر ایـ ن اساس نتا یج پژوهش حاضر با برخ ی از پـژوهش هـا در ایـ ن زم ینـه همـسو بـود چنانچه نتا یج نشان داد ، کودکان پذ یرای رفتارها ی تنب یه گر والد ین در قبال خطاها و اشـتباه هـا ی خود می باشند لیکن ، آنچه آنان را آزرده خاطر م ی سازد تنب یه بد نی است که به هر ش کل و صور تی مورد قبول نیست .