خلاصة:
اعتماد سياسي امري ذهني و برآيند نگرش شهروندان يك جامعه سياسي نسبت به ماهيت و رفتار نظام سياسي جامعه و پيش بيني آينده سياسي نظام است. بخشي قابل توجهي از احساس اعتماد سياسي در فضاي رقابت رسانه ها شكل مي گيرد يا دستخوش تغيير مي گردد. اين پژوهش در پي يافتن پاسخ اين سئوال است كه در دنياي چند رسانه اي كنوني كه شهروندان در معرض رسانه هاي متعددي هستند اعتماد سياسي چگونه حاصل مي شود؟ آيا اصولاً فضاي متكثر رسانه اي نقش موثري بر اعتماد سياسي دارد؟ اعتماد سياسي حاصل شده در اين فضا چه ماهيت و كيفيتي دارد؟ يافته هاي پژوهش نشان مي دهند كه در فضاي چند رسانه اي، براي توليد و تقويت اعتماد سياسي در جامعه ي متحرك و پوياي ايران كه داراي گرايش هاي متنوع سياسي است بايستي ظرايف و راهبردهاي رسانه اي اعتماد بخشي اتخاذ گردد و مرجعيت رسانه ملي را براي شهروند گزينش گر حفظ و تقويت نمود. تقويت اعتبار و مرجعيت رسانه رسمي داخلي تقويت اعتماد سياسي شهروندان ايراني به نظام سياسي كشور را در پي خواهد داشت.
ملخص الجهاز:
"طبعا نسل فعلی جوان کشور که در فضای شبکه های اینترنتی و ماهواره ای به طور گسترده در معرض اندیشه ها و پیام های معارض ورقیب قرار دارند به راحتی نمی توانند پذیرای مقبولات و آرمان های سیاسی نسل پیش باشند و مسیر و نحوه شکل گیری اعتماد سیاسی در بین این «نسل به شدت رسانه ای شده» موضوع چالش برانگیزی برای دولت جمهوری اسلامی خواهد بود.
بنابراین در صورتی که رسانه رسمی کشور دچار کاهش اعتبار در بین مخاطبان شده باشد سیاست متحدسازی مردم آن گونه که باید و شاید اتفاق نمی افتد و خسارت های سیاسی و امنیتی قابلتوجهی برای کشور به بار خواهد آورد (گران مایه پور و نوروز پور، 1390: 172) پژوهش های میدانی انجام شده در مورد رابطه الگوی مصرف رسانه ای و میزان انواع اعتماد اجتماعی نشاندهنده آن است که کسانی که الگوی مصرف رسان هایشان به طور عمده متعلق به تلویزیون داخلی است برخوردار از سطح بالاتری از انواع اعتماد اجتماعی از جمله اعتماد نهادی (اعتماد به نظام سیاسی) هستند و در وضعیتی بر عکس مخاطبان شبکه های ماهواره ای برون مرزی به طور محسوسی برخوردار از سطح اعتماد نهادی پایین تری هستند (جواهری و بالاخانی، 1385: 27-18).
با توجه به اهمیت رسانه ها در تولید و تقویت اعتماد سیاسی در هر واحد سیاسی به نظر می رسد در فضای رقابت رسانه های کوچک و بزرگ و رسمی و غیر رسمی، رسیدن به این هدف برای کشور ما مستلزم آن است که رسانه ملی به عنوان مهمترین و گسترده ترین نهاد رسانه ای کشور با حساسیت و تدابیر ویژه ای سطح اعتماد سازی خود را در قبال مخاطبان بومی به ویژه گروه های جمعیتی متخصص و تحصیل کرده افزایش دهد."