خلاصة:
هدف این تحقیق بررسی عوامل مشوق حسابداران به سمت کلاهبرداری و نیز درک عملکرد نقش های حرفه ای در ابتدای اقدام به کلاهبرداری است. در این راستا مقاله حاضر با مروری بر پژوهش های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که مجرمین زمانیکه با بحران جدی مواجه می شدند از پست های خود به عنوان حسابداران حرفه ای بمنظور کلاهبرداری از افراد استفاده می کردند که سرانجام به رفتار مجرمانه منجر می شد.
ملخص الجهاز:
", 1998 - ZAhra - Priem - Rasheed - Weisburd et al.
این مقاله موضوع کلاهبرداری را از دیدگاه سازمانی یا اجتماعی موضوع را بررسی نمیکند بلکه دیدگاههای مثبت افرادی را منعکس میکند که سابقه ارتکاب جرم در زمینه حرفه خود را دارند و فشار مالی یا بحران خاصی محرک این رفتار بوده است.
فشارهایی که به عنوان محرکهای شایع رفتار کلاهبرداری شناسایی شدهاند در ادامه مورد بحث قرار میگیرند و دسته بندی میشوند: 1- فشارهای مالی 10 2- بد طینتی 11 (پلیدی) 3- فشارهای مرتبط بامحیط کار 12 4- دیگر فشارها نظیر میل به داشتن دارایی هایی که - Dellaportas, 2013 - non-shareable problem - Fraud Triangle - Opportunity - Justifieation - Pressure - Motivation - Ramamoorti, 2008 - Cressey, 1971 - Financial pressure - Vices - Work-related pressuno آنها را در نزد دیگران متمول نشان دهد (آلبرت 1 ، 2012).
در حسابداری این فرصت در بافت کنترلهای داخلی ضعیف بررسی شده است که بر - Albrecht, 2013 - Brenna and McGrath, 2007 - Gambling - Drugs - AIC and PwC, 2003 - KPMG - Egocentric - Tittle, ward & Grasmick, 2004 طبق کی پی ام جی عامل مهمی است که در ارتباط با کلاهبرداری مدنظر است.
آناند 3 (2004) میگوید که تاکتیکهایی که برای توجیه کلاهبرداری توسط متخلف مورد استفاده قرار میگیرد شامل موراد زیر است: انکار تغییر و اشتباه، انکار آسیب و صدمه ناشی از آن، انکار قربانی کردن و اجحاف بخاطر ارتکاب این عمل.
5- فرصتهای موجود در حسابداری مثلث کلاهبرداری یافتههای این تحقیق نشان میدهد که کلاهبرداران حسابداری تحت تأثیر نوعی توجیه بودند که به عوامل محرک ارتکاب جرم توسط متخلفین یقه سفید بیشباهت نیست."