خلاصة:
در طول چند دهه ی گذشته، جهان شاهد رشد نمای در شمار اخبار و فعالیت هایی است که توسط گروه های حامی محیط زیست ترویج داده شده و روی صدمات زیست محیطی تمرکز کرده اند. برچسب های محیطی به عنوانی یکی از ابزارهای بازاریابی سبز جهت کاهش عدم هماهنگی اطلاعاتی میان مصرف کننده و تولید کننده می تواند علاوه بر کاهش هزینه های شرکت و تحصیل سود بیشتر، افزایش سهم بازار و مزیت رقابتی را نیز برای شرکت ایجاد نماید. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش یک شاخص یادعلامت پایدار برای کاهش عدم هماهنی اطلاعاتی میان مصرف کننده و تولید کننده صورت گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه سرپرستان، مدیران و کارشناسان و مشتریان شرکت های دارای برچسب محیطی بوده که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه مورد نیاز پژوهش 150 نفر تعیین گردیده است. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه و استفاده از اسناد و مدارک موجود می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار اموس استفاده گردید. بر اساس نتایچ پژوهش حاضر برچسب های زیست میحطی با تأثیری که بر عملکرد محیطی، اجتماعی و اقتصادی شرکت می گذارد، می توانند به عنوان یک شاخص برای انتخاب مصرف کننده عمل کنند و بدین صورت از عدم تقارن اطلاعاتی بین دوطرف مصرف کننده و تولید کننده جلوگیری می کنند. همچنین نتایج پژوهش، چارچوبی را جهت شناسایی برچسب پایداری جامع، روش و ساده برای مصرف کنندگان که مایل به خرید محصولات سازگار با محیط زیست هستند، فراهم می کند. یکی دیگر از نتایج عملی این است که مصرف کنندگان را قادر به انتخاب محصولات با عملکرد پایداری خوب هم در سطح عملیاتی و یا سطح تولید، بدون هیچ هزینه و به سرعت می کند.
ملخص الجهاز:
". در مدل مذکور از علائم اختصاری به جای نام متغیر ها استفاده شد ، که این علائم در جدول (5) مشخص شده اند: جدول (5) علامت اختصاری متغیرها متغیر علامت اختصاری برچسب محیطی eco عملکرد محیطی envi عملکرد اجتماعی soci عملکرد اقتصادی econ کاهش عدم هماهنگی اطلاعاتی info / شکل(2) مدل مفهومی پژوهش به همراه بارهای عاملی جدول (6) ضریب مسیر فرضیات فرضیه ضریب مسیر نسبت بحرانی سطح معناداری نتیجه فرضیه برچسب زیست محیطی-> عملکرد محیطی 0.
بر اساس نتایج پژوهش حاضر برچسبهای زیست محیطی با رابطه ای که با عملکرد محیطی ، اجتماعی و اقتصادی شرکت دارند ، می توانند به عنوان یک شاخص برای انتخاب مصرف کننده عمل کنند و بدین صورت از عدم تقارن اطلاعاتی بین دو طرف مصرف کننده و تولید کننده جلوگیری می کنند.
پیشنهادات در راستای نتایج حاصل از این پژوهش پیشنهادات زیر برای استفاده سازمانها ارائه می گردد: - معرفی و ارائه محصولات دوستدار محیط زیست در نمایشگاهها، کنفرانسها و همایشها - تغییرات یا اصلاحات زیست محیطی انجام گرفته در ترکیب یا فرمول ساخت محصول را از طریق تبلیغات و برچسب گذاری روی محصولات به اطلاع مصرف کنندگان برسانند - تبلیغات گستردهتر در مورد محصولات سبز از طریق رسانه های متعدد به ویژه تلویزیون - تهیه گزارشی کوتاه از فعالیت شرکت و محصولات آن و ارسال آن به تمامی مجلات و نشریات وابسته به زمینه کاری محدودیتهای پژوهش پژوهشگر در زمان انجام پژوهش در زمینه مشارکت پاسخ دهندگان با مشکلاتی روبرو بود."