خلاصة:
آموزش الکترونیکی فناوری جدیدی است که آموزش را با استفاده از شبکههای کامپیوتری ممکن میسازد. در مدارس هوشمند که کنترل و مدیریت براساس فناوری و شبکههای کامپیوتری انجام میگیرد، آموزش بهصورت الکترونیکی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر، ارزیابی میزان موفقیت آموزش الکترونیکی در مدارس هوشمند است. به این منظور، جامعهی آماری این پژوهش از مدارس هوشمند متوسطهی دورههای اول و دوم شهرستان رشت انتخاب شد. مدل پیشنهادی بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرارگرفت. در نهایت نتایج تحلیل با استفاده از آزمون میانگین تک جامعهای نشان داد که سطح یادگیری الکترونیکی دانشآموزان در مدارس هوشمند شهرستان رشت از وضعیت مطلوبی برخوردار بود.
ملخص الجهاز:
"به دلیل ترجمهی سؤالات مندرج در پرسشنامه بهمنظور اطمینان از روایی، ازنظر اساتید و صاحبنظران در این حوزه بهره گرفته شد]10[ جدول 1- منبع سوالات پرسشنامه]11-16[ متغیر زیر متغیر منبع تعداد سؤالات موفقیت سامانهی یادگیری الکترونیکی پذیرش یادگیرندگان (Ozkan & Koseler, 2009; Kim & Lee, 2008; Islas et al, 2007; Ernst et al, 2014) 7 اثربخشی ادراک شده از معلم (Ozkan & Koseler, 2009) 9 کیفیت سامانه (Ozkan & Koseler, 2009; Ernst et al, 2014;Shee and Wang, 2008; Sun et al, 2008) 10 کیفیت محتوای اطلاعات (Ozkan & Koseler, 2009; Pitusch and Lee, 2006) 7 کیفیت خدمات (Ozkan & Koseler, 2009) 6 مسائل حمایتی (Ozkan & Koseler, 2009) 4 نحوه ارزیابی و امتحانات (Ozkan & Koseler, 2009; Pitusch and Lee, 2006) 5 بهمنظور تعیین پایایی در علوم رفتاری معمولا از ضریب " آلفای کرونباخ" استفاده میشود ]17,18[.
8. بحث و نتیجهگیری نهایی با توجه به اهمیت فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی و به تبع آن راهاندازی و توسعهی مدارس هوشمند در آموزش و پرورش، در این پژوهش سنجش و ارزیابی موفقیت یادگیری الکترونیکی دانشآموزان مدارس هوشمند متوسطهی دورههای اول و دوم شهر رشت مورد بررسی قرار گرفت.
در مدل ابتدایی ارائه شده مشخص شد که موفقیت یادگیری الکترونیکی از هفت زیر بعد و 48 سؤال بدین ترتیب تشکیل شده است که زیر بعد پذیرش یادگیرندگان با 7 شاخص (سؤال)، زیربعد اثربخشی ادراک شده از معلم با 9 شاخص، زیر بعد کیفیت سامانه با 10 شاخص، زیر بعد کیفیت محتوای اطلاعات با 7 شاخص، زیر بعد کیفیت خدمات با 6 شاخص، زیر بعد مسائل حمایتی با 4 شاخص و زیر بعد نحوهی ارزیابی و امتحانات با 5 شاخص مورد سنجش قرار گرفتند."