ملخص الجهاز:
مجموعه عوامل غیرقابلکنترل که بر چگونگی انتخاب،طراحی ساختار سازمان و فرایندهای درونی تاثیر میگذارند در دو بخش متعامل قرار میگیرند: 1-محیط عملیاتی کهشامل نیروهای و شرایط موجود در محیط صنعت موسسه است نظیر رقبا،تامینکنندگان منابع،نیروی کار و مشتریان.
تدوین استراتژی رقابتی موثر در چنین شرایطی مستلزم بررسی عوامل تفکیک در صنعت و تبیین رویکردهایی بهمنظور تغییر ساختاری برای غلبه بر تفکیک و یا انطباق با وضعیت موجود خواهد بود.
3-بیاثر کردن و تجزیه عوامل حساس در تفکیک صنعت:عموما ماهیت یک رشته فعالیت اقتصادی از یک عامل منحصربهفرد متاثر نمیشود بلکه عوامل متعددی در وقوع چنین موقعیتی نقش دارند فروشگاهها و رستورانهایی که در جوار اماکن سیاحتی و زیارتی تاسیس میشوند همواره نیاز به نظارت دقیق مدیر و ارائه خدمات مناسب دارند که توأما مانعی برای ایجاد صرفهجوییهای مقیاس به شمار میروند.
به علت (به تصویر صفحه مراجعه شود) مصرف محدود از توان چانهزنی بالایی برخوردار نیستند و یا نیاز بیشتری به محصولات موسسه دارند به افزایش سودآوری موسسه منجر میشود لیکن استراتژی تمرکز از عوامل محدودکننده رشد سازمان به شمار میآید.
تعدادی از مخاطرات متواتر در برنامهریزی استراتژیک به شرح ذیل است: تلاش برای تفوق:ماهیت صنایع منفصل تلاش برای تفوق و کسب سهم بازار بیشتر(بدون تغییر در ساختار صنعت)را فعالیتی عبث میکند؛ فقداننظم استراتژیک:تداوم فعالیت در چنین شرایطی مرهون نظم استراتژیک است و هرگونه خطمشی که به صورت مقطعی و بدونتوجه به نظم و دقت عمل اتخاذ گردد علیرغم احتمال وجود موفقیتهای کوتاهمدت به از هم پاشیدگی موسسه در بلندمدت منجر خواهد شد؛ تمرکز شدید:خدمات رودررو،پاسخگویی سریع به نوسانات و تغییرات محیطی از عوامل (به تصویر صفحه مراجعه شود) موفقیت در صنایع منفصل است.