خلاصة:
جامعیت قران یکی از مباحث مهم دین شناسی بخصوص در علوم قرانی می باشد. جامعیت کلام الهی مورد توجه مفسران و قران پژوهان از گذشته تا کنون بوده است. هدف از نوشتن این مقاله بازکاوی جامعیت قران و کامل بودن ان در همه ی زمینه ها می باشد. که این باز کاوی با نگاه تطبیقی بین دو عالم و فیلسوف گرانقدر آیت الله شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی انجام گرفته است. روش ها و یافته های این دو عالم ارجمند درمتن مقاله آمده است. نتیجه آنکه جامعیت قران مقوله ای است که دانشمندان و مفسران پیرامون ان بحث و بررسی هایی انجام داده اند این چنین جستجوها وکنکاش هایی که در تفسیر و تعیین قلمرو جامعیت قران بوده است باعث پدید امدن نظرات مختلف شده است و البته شکی نیست که همه ی اندیشمندان و مفسران قرانی در این خصوص دیدگاه واحدی دارند همانطور که خداوند در قران کریم می فرمایند:ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم.
ملخص الجهاز:
"جامعیت قران در هدایت گری از دید گاه شهید مطهری شهید مطهری در باب جامعیت قران در مورد مسئله هدایتگری قران در تفسیر سوره ی بقره آیه ی 2به این موضوع اشاره نموده اندوبه صورت زیر بیان کرده اند: ((در شناخت قران و نزدیک شدن به آن ، باید بدانیم قران برای چه هدفی نازل شده است و ماهیت ان چیست ،زیرا اگر انسان نداند کتابی برای چه هدفی نوشته شده است، نمی تواند در باره ی آن اظهار نظر کند.
جوادی آملی علاوه براین به مسئله عبادت در رسیدن به تقوا تاکید دارد و می گویند به گونه ای باید عبادت کرد که محصول آن تقوا باشد و آن عبادت خالصانه است:((الالله الدین الخالص)) 6 وبرجسته ترین در جه خلوص آن است که در قلب انسان عابد جز خدا احدی نباشد و چنین قلبی قلب سلیم است:((الا من اتی الله بقلب سلیم)) 7 جامعیت قران در مورد اعجازاز دید گاه شهید مطهری سوره حج آیه 37 سوره مائده آیه 27 سوره حجرات آیه 13 سوره انفال آیه 29 سوره طلاق آیه 2 سوره زمر آیه 3 سوره شعرا آیه 89 « معجزه یعنی بینه و آیت الهی که برای اثبات یک مأموریت الهی صورت میگیرد و به اصطلاح مقرون به تحدی است، منظوری الهی از اودرکاراست،ایناستکه محدود است به شرایط خاصی در جایی دیگر میگوید: در تعریف معجزه اینجور باید بگوییم که معجزه آن کار و اثری است که از پیغمبری به عنوان تحدی- یعنی برای اثبات مدعای خودش آورده بشود و نشانهای بشری است به طور کلیبر اساس این تعریف ، معجزه از نگاه شهید مطهری دارای چهار رکن اساسی است که عبارتند از : 1- معجزه آیت و نشان الاهی است ."