خلاصة:
جوزف نای تأثیر جذابیتهای فرهنگی و ارزشی بر تولید قدرت در رهبری را متأثر از مؤلفههای ارتباطات، چشمانداز سیاست و هوش عاطفی محرز میداند. این مقاله با هدف شناخت الگوی بومی رهبری سازمانی مبتنی بر قدرت نرم در آموزش عالی ایران، تدوین شده است و با روش آمیخته و به شیوۀ اکتشافی با انجامدادن مصاحبه با خبرگان آموزش عالی و تکمیل پرسشنامه توسط پیروان، زمینة شناخت حوزههای تأثیرگذار بر الگوی یادشده را فراهم کرده است. نتایج حاکی از تفاوت الگوی بومی با الگوی صاحب نظر یادشده است و مؤلفههای تأثیرگذار الگوی بومی به شرح حوزههای رفتاری- اخلاقی، اجتماعی– ارتباطی، مهارتی- حرفهای، فرهنگی- هنجاری، سیاسی- شهودی و اعتقادی- معنوی با شاخصهای ذیربط بهدست آمدند.
ملخص الجهاز:
"از آنجا که در کشور ما متعاقب وقوع انقـلاب اسلامی، جامعه ایرانی به شکل اعم و جامعه دانشگاهی کشـور بـه شـکل اخـص شـاهد تغییـرات اساسی در حوزة نظام فرهنگی و ارزشی بوده است ، باید جذابیت های تأثیرگذار در فراینـد رهبـری در دانشگاه ها به منظور طراحی الگوی رهبری مبتنی بر این بعد ارزشمند از قدرت ، بازشناسـی شـده و برای امعان نظر و استفادة مدیران و رهبران آموزش عالی کشور تبیین و معرفی شود.
الگوی رهبری مبتنی بر قدرت نرم مدیران آموزش عالی ایران بحث و نتیجه با توجه به مباحث مطرح شده و نتایج تحلیل داده ها در دو مرحله کمی وکیفی، بـه طـور کلـی مـیتـوان نتیجه گرفت که الگوی بومی رهبری مبتنی بر قدرت نرم در آموزش عالی ایران فارغ از رشته تحصیلی، جنسیت ، نوع دانشگاه ذیربط ، پیروان (دولتی وغیردولتی) و نوع عضویت دانشگاهی (دانشجو، کارمند و عضو هیئت علمی)، به طور معنادار متأثر از جریان های فرهنگی- ارزشی خاص تأثیرگذار بر آن ، الگویی منحصربه فرد است و بر خلاف دیدگاه مبدع نظریه قدرت نرم که سه کـانون مـؤثر بـر الگـوی رهبـری مبتنی بر قدرت نرم در حوزة نظام بین الملل به شرح «ارتباطات ، چشم انداز سیاست و هوش عاطفی» را تنها عوامل تأثیرگذار بر آن میداند، در آموزش عالی ایران حوزه های کلان تری به ترتیب رجحان نسبی اما اندک جامعه دانشگاهی کشور، به شرح حوزه های مهارتی- حرفه ای، فرهنگی- هنجـاری، اخلاقـی- رفتاری، اجتماعی- ارتباطی، سیاسی- شهودی و اعتقادی- معنوی، بر الگوی بـومی رهبـری مبتنـی بـر قدرت نرم رهبران آموزش عالی تأثیرگذارند و شش هوش طبیعی، فرهنگی، اخلاقی، عاطفی، سیاسی و معنوی به ترتیب ، بیشترین تأثیر را در زمینه تولید قدرت نرم برای اعمال رهبری مبتنی بـر آن در نظـام آموزش عالی ایران بر عهده دارند."