خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش میانجی جهتگیری هدف یادگیری در سطوح فردی، تیمی و سازمانی در تبیین اثر رهبری تحولی بر عملکرد انطباقی بود. جامعة آماری تحقیق حاضر همة کارمندان یک سازمان خدماتی بودند. الگوی پیشنهادی در نمونهای 175 نفری از کارکنان که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند، آزمون شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای ارزیابی الگوی پیشنهادی و آزمون اثرهای واسطهای تحلیل معادلات ساختاری و روش بوتاستراپ بهکار گرفته شد. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی با دادههای تطابق و برازش واقعی داشتند. علاوه بر آن نتایج نشان داد جهتگیری فردی و سازمانی میانجیهای مناسبی در تبیین تأثیر رهبری تحولی بر عملکرد انطباقی محسوب میشوند. بر این اساس سازمانها باید شرایطی را برای تشویق رهبری تحولی و جهتگیری هدف یادگیری در سطوح مختلف سازمانی فراهم کنند.
ملخص الجهاز:
طراحی و آزمون الگویی از نقش میانجی جهت گیری هدف یادگیری در سه سطح فردی، تیمی و سازمانی در رابطه بین رهبری تحولی و عملکرد انطباقی کارکنان یک سازمان خدماتی عبدالزهرا نعامی ١، مرجان شمسی٢*، نجمه خواجه ٢ ١.
کارشناس ارشد روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران ، اهواز، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠٢/٠٢؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٨/٠٣) چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش میانجی جهت گیری هدف یادگیری در سطوح فردی، تیمی و سازمانی در تبیین اثر رهبـری تحـولی بر عملکرد انطباقی بود.
بیان مسئله با اینکه تحقیقات رابطه بین رهبری تحولی و عملکرد انطباقی را نشان داده اند، بنا بر آنچه جینـگ و آوری بیان میکنند، هنوز حلقه های مفقودة فراوانی در تبیین دقیـق ایـن رابطـه وجـود دارد ( & Jing ٦٨.
بنـابراین ، در این مقاله نقش جهت گیری هدف یادگیری در سه سطح فردی، تیمی و سازمانی به عنـوان عامـل میانجی بین رهبری تحولی و عملکرد انطباقی بررسی شده است .
بر این اساس هدف کلی در پـژوهش حاضـر، طراحی و آزمون الگویی از نقش جهت گیری هدف یادگیری در سطوح فردی، تیمی و سـازمانی در رابطه بین رهبری تحولی و عملکرد انطباقی کارکنان است .
یافته های حاصل از این تحقیـق بـا یافتـه هـای پـژوهش اوژاهـین و همکـاران (٢٠١١) همسو بوده و آن را گسترش داده است و نشان داد علاوه بـر اینکـه جهـت گیـری هـدف یادگیری به طورکلی رابطه بین رهبری تحولی و عملکرد انطباقی را تبیین می کند، این یافته برای سه سطح جهت گیری یادگیری هدف در سطوح فردی، گروهی و سازمانی نیز قابل تعمـیم اسـت .