خلاصة:
روشهایی که کارآفرینان اینترنتی دانشها، مهارتها و بصیرتهای مرتبط با کسبوکارهایشان را شناسایی و کسب میکنند، بر ایجاد و ادارۀ اثربخش این نوع از کسبوکارها تأثیر شایان توجهی میگذارد. از این رو، این مقاله درصدد است با توجه به تنوع روشهای یادگیریای که کارآفرینان اینترنتی استفاده میکنند، آنها را شناسایی و اولویتبندی نماید. به این منظور، ابتدا مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با 10 کارآفرین موفق اینترنتی انجام گرفت و بهکمک روش کدگذاری، روشهای یادگیری متداول کارآفرینان اینترنتی شناسایی شد. در مرحلۀ بعد با توزیع 376 پرسشنامه و تحلیل واریانس فریدمن، روشهای برتر یادگیری اولویتبندی شدند. یافتههای این پژوهش چهار منبع عمدۀ یادگیری را بدین شرح شناسایی کرد: یادگیری از آموزش ـ انتشارات، یادگیری از کار ـ وظیفه، یادگیری از تعاملات اجتماعی ـ انسانی و یادگیری از تقلید ـ الگوبرداری. همچنین نتایج اولویتبندی روشهای یادگیری نشاندهندۀ آن است که روشهای یادگیری از طریق مشاهده و الگوگیری از بهترین وبسایتها، مطالعۀ مطالب وبسایتها و تفکر و ابتکار عمل فردی دربارۀ چگونگی حل مسائل، سه روش عمدۀ یادگیری میان کارآفرینان اینترنتی در ایران بوده است.
ملخص الجهاز:
شناسايي منابع و روش هاي يادگيري کارآفرينان اينترنتي ايران : سنخ شناسي و الويت بندي روش هاي يادگيري قنبر محمدي الياسي ١، رضا زعفريان ٢، بهاره مافي 3 روش هايي که کارآفرينان اينترنتي دانـش هـا، مهـارت هـا و بصـيرت هـاي مـرتبط بـا کسـب وکارهايشـان را شناسـايي و کسـب مـي کننـد، بـر ايجـاد و ادارة اثـربخش ايـن نـوع از کسب وکارها تأثير شايان توجهي مي گذارد.
World Wide Web (WWW) براي پاسخ به اين سؤال ، ابتدا پيشينة پژوهش در زمينـة يـادگيري کارآفرينانـه و روش هـاي يادگيري کارآفرينانه مرور شد و سپس داده هاي پژوهش از طريق مصاحبه هاي نيمـه سـاختاريافته به دست آمد و با استفاده از شيوة کدگذاري تحليل شد.
رتبه بندي منابع يادگيري در فرآيند ايجاد و ادارة کسب وکار اينترنتي رديف منبع يادگيري رتبۀ ميانگين رديف منبع يادگيري رتبۀ ميانگين 1 يادگيري از تقليد ـ الگوبرداري 3/11 3 يادگيري از آموزش ـ انتشارات 2/28 2 يادگيري از کارـ وظيفه 3/08 4 يادگيري از تعاملات اجتماعي ـ انساني 1/52 اولويت بندي روش هاي يادگيري مرتبط با منبع آموزش ـ انتشارات فرضيه : بين وضعيت موجود رتبة ميانگين روش هاي يادگيري مرتبط با منبع آمـوزش ـ انتشـارات تفاوت معنادار وجود دارد.
H١: بين وضعيت موجود رتبة ميانگين روش هاي يادگيري مرتبط با منبع تعاملات اجتماعي ـ انساني تفاوت معنادار وجود دارد.
H١: بين وضعيت موجود رتبة ميانگين روش هاي يادگيري مرتبط با منبع تقليد ـ الگـوبرداري تفاوت معنادار وجود دارد.
Innovative use of the Internet in established small firms the impact of knowledge management and organizational learning in accessing new opportunities.
International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 6(3): 145- 159.
International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 6(3): 145- 159.
International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 6(3): 145- 159.