خلاصة:
نقش تاثیرگذار آموزش و پرورش در کیفیت نیروی انسانی تامین کننده نیازهای سازمان ها، نهادها و ارگان ها، آنرا به مرجع منحصر بفرد آموزش و تربیتی پایه کشور تبدیل نموده است . اهمیت ویژه آینده پژوهی در آموزش و پرورش به خاطر ارتباط آن با نسل در حال تربیت جامعه و تاثیر کارکرد آن بر کارایی سازمان ها در آینده و موفقیت سازمان های مختلف کشور در بلندمدت و همچنین مرجعیت آن در تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد میباشد. فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش ابزاری به معنای سخت افزاری آن نیست ، بلکه فرهنگ ، برنامه و جریان آموزشی فعال است که محتوای آموزش و پرورش نوین را برای حضور موثر در هزاره سوم ترسیم میکند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه یکی از جدیدترین فنآوریهای ساخته دست بشر توانایی گردآوری، سازماندهی، ذخیره و بازتاب اطلاعات را در قالب صوت ، تصویر و متن را دارد که با استفاده از ابزارهای رایانه ای و سیستم های مخابراتی محقق میشود. امروزه فناوری اطلاعات به صورت شگفت آوری دولت ها، تجارت و بازرگانی، مسائل امنیتی، آموزش و پرورش و بسیاری از پدیده های جهانی را به چالش خوانده است . چرا که به سبب توانمندیهای خود، دسترسی سهل و آسان به زنجیره ای از اطلاعات ارزشمند را فراهم میکند. نتایج یافته های پژوهش نشان میدهند فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند فرصت های جدیدی را برای آموزش مادام العمر ایجاد کرده ، مهارت های شغلی را توسعه دهد، موجب توسعه فعالیت های فردی در بین دانش آموزان و معلمان شده و آنها را
ملخص الجهاز:
نتايج يافته هاي پژوهش نشان ميدهند فناوري اطلاعات و ارتباطات ميتواند فرصت هاي جديدي را براي آموزش مادام العمر ايجاد کرده ، مهارت هاي شغلي را توسعه دهد، موجب توسعۀ فعاليت هاي فردي در بين دانش آموزان و معلمان شده و آنها را درحل مسائل و مشکلات آموزشي توانمند کند.
از اوايل دهه ٧٠ ميلادي علم و هنر آينده پژوهي به عنوان ابزار سياست گذاري بطور رسمي در چند کشور محدود بخصوص ژاپن به کار گرفته شد ولي از اوايل دهه ٩٠ ميلادي به طور گسترده با همکاري نهادهاي بين المللي جهت توانمندسازي کشورها اين روش استفاده شد، و امروز به عنوان رويکرد غالب برنامه ريزي در اکثر کشورهاي توسعه يافته درآمده است (رمضانپور و همکاران ، ١٣٩٥، ص ٣).
دنيس لاوريج آينده پژوهي را توصيف مجموعه اي از رهيافت ها براي بهبود شيوه هاي تصميم گيري و تصميم سازي شامل تحليل عوامل کليدي مؤثر بر تغييرات جهت توسعه چشم انداز استراتژيک و پيش بيني هوشمندانه ، تعريف ميکند(p٢,٢٠١٦,Haegeman).
آينده پژوهي يکي از اصليترين مراحل فرآيند برنامه ريزي به شيوه جديد است که ضرورتآ بايد بعد از شناخت وضع موجود و تعيين مسائل کليدي منطقه به آن پرداخته شود در اين مرحله آينده پژوهي تحولات جهاني و ملي با چارچوب مسائل کليدي منطقه برنامه ريزي، مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد بطور مثال اين احتمال وجود دارد که در عرصه جهاني در خصوص دستيابي به انرژي پاک و يا استفاده بهينه از آب سالم آشاميدني راهکارهاي جديد براساس تکنولوژيهاي جديد در حال وقوع باشد که آگاهي از آنها امکان برنامه ريزي مناسب تر و صحيح تر را براي برنامه ريزي فراهم ميکند.