خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر شناخت و بررسی موانع ایفای نقش رهبری مدیران فعلی دبیرستان های شهر تهران ، تعیین میزان موانع ایفای نقش رهبری مدیران در دبیرستان های دخترانه و پسرانه ، تعیین موانع بر اساس نوع مدارس و نیز بررسی مشکلات و موانع براساس میزان تحصیلات ، جنسیت و میزان گذراندن کلاس های ضمن خدمت آنها بوده است . از طریق مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش های انجام شده در ایران و جهان ٦٣ گویه موانع رهبری استخراج و در ٦ مولفه طبقه بندی و توسط صاحب نظران با عناوین خصوصیات رهبری، ساختار١، تصمیم گیری ٢، ارزشیابی ٣، ارتباطات ٤، فرآیند٥ نام گذاری شد. جهت بررسی موانع ایفای نقش رهبری مدیران دبیرستان ها با توجه به اهداف و فرضیه های تحقیق ، پرسشنامه محقق ساخته ای تدوین و روایی آن از طریق قضاوت خبرگان و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی در بین ٣٠نفر از مدیران از طریق آزمون آلفای کرونباخ (بیش از ٠/٩٣) تایید شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران دبیرستان های شهر تهران شامل ١٢٦١ نفر بودند که از میان آن ها ٢٩٧ نفر از طریق جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. داده های جمع آوری شده از اجرای پرسشنامه با استفاده از روش های آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی، میانگین ، انحراف معیار، کجی، کشیدگی ) و آمار استنباطی (آزمون مجذور کای ، آزمون t تک نمونه ای، آزمون t گروه های مستقل ، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ) از طریق نرم افزارهای spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که : ١) مولفه های ساختاری ، تصمیم گیری، روابط ، ارزشیابی ، خصایص رهبری و فرآیندی از موانع ایفای نقش رهبری آموزشی مدیران دبیرستان ها هستند. ٢- بیشترین میزان موانع ایفای نقش رهبری براساس میانگین به ترتیب به مولفه ساختاری و کمترین میزان مانع ایفای نقش
رهبری به مولفه ارزشیابی تعلق دارد. ٣- بین جنسیت مدیران و نظریات آنها نسبت به موانع ایفای نقش رهبری مدیران تفاوت معناداری وجود ندارد. ٤- بین میزان میانگین موانع ایفای نقش رهبری در بین مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت معناداری وجود دارد. ٥- مدیران مدارس دارای هر مدرک تحصیلی که باشند با موانع ایفای نقش رهبری در مدارس خود مواجه هستند. ٦-بین میزان گذراندن کلاس های ضمن خدمت و میزان موانع ایفای نقش رهبری مدیران تفاوت معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
-محمدی قشلاق (١٣٨٠) در پژوهش خود با عنوان «بررسی میزان عملکرد مـدیران آموزشـی شهر ارومیه در ابعاد همچون رهبری، آموزشی، روابط انسانی از دیدگاه دبیران » به یافته های ذیل دست یافت : - مقایسه نظریات دبیران و معلمین در خصوص یکی از ابعاد عملکرد مدیران اعم از رهبری بر حسب جنسیت و سابقۀ خدمت تدریس ، حاکی از عدم تفاوت معنادار بوده است .
سوال سوم : آیا بین موانع ایفای نقش رهبری آموزشی مدیران مرد و زن تفاوتی وجود دارد؟ برای پاسخ به سوال فوق از آزمون t گروه های مستقل به شرح جدول زیر استفاده شد؛ جدول ٥.
سوال چهارم : آیا بین موانع ایفای نقش رهبری در مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوتی وجود دارد ؟ برای پاسخ به سوال فوق از آزمون t گروه های مستقل به شرح جدول زیر استفاده شد؛ جدول ٧.
سوال ششم : آیا بین موانع ایفای نقش رهبری بر مبنای میزان کلاس های ضمن خدمت تفاوتی وجود دارد ؟ برای پاسخ به سوال فوق از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه به شرح جدول زیر استفاده شد؛ جدول ١١.
سوال دوم : موانع ایفای نقش رهبری آموزشی در حوزه های تعیین شده تا چه اندازه است ؟ برای پاسخ به این سؤال از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد.
سوال پنجم :آیا بین موانع ایفای نقش رهبری آموزشی بر مبنای تحصیلات تفاوتی وجود دارد؟ یافته های تحقیق حاضر در پاسخ به سؤال پنجم ، که از آزمون تحلیل واریانس یک طرفـه استفاده شد، چنین بود که بین سطح تحصیلات مـدیران و میـزان موانـع ایفـای نقـش رهبـری آموزشی آنها تفاوت معناداری وجود دارد.