خلاصة:
قرآن در آیات متعددی از وقوع فتنه در زندگی انسان ها خبر داده است. پیامبر
اسلام و اهل بیت طاهرین آن حضرت نیز فتنه هایی را برای امت اسلام
پیشگویی کرده اند که از صدر اسلام آغاز و تا هور حضرت مهدی ادامه
دارد. خداوند متعال به وسیله این فتنه ها _ که توس عوامل دشمن در
اجتماع مسلمانان و به خصوا در جامعه شیعی با انگیزه های شوم به وجود
می آید _ مممنین را در ایمان و ولایت مداری مورد آزمون و امتحان قرار
می دهد. اهل بیت علیهم السلام راهکارهای مرتلفی برای در امان ماندن از فتنه ها و رهایی از عواق هلاک کننده آن ها برای امت بیان داشته اند که قرآن نیز بر آن ها صحه می گذارد؛ این راهکارها تحت دو عنوان کلی تمسک به دین و
بصیرت قابل دسته بندی است. توجه و تمسک به این عوامل تنها راه نجات از فتنه هاست
ملخص الجهاز:
"عوامل نجات از فتنهها حال با اوضاعی که از جامعه مسلمانان در آخرالزمان ترسیم شد، از فتنههایی که در عرصه سیاست و حکومت روی میدهد و این که احوال مردمان فروغلتیدن در منجلاب معاصی و گناهان و دست برداشتن از اعتقادات و باورهای صحیح و درست است و اینکه فتنهها و بلاهای اجتماعی به صبغههای گوناگون مؤمنان را در برمیگیرد؛ برای نجات و رهایی از این فتنهها چه باید کرد؟ تتبع در روایات اهلبیت( و نیز آیات قرآن ما را به ده عنوان رسانید که التزام عملی به آنها میتواند نقش مؤثری در رهایی انسان از شرور حاصل از فتنهها داشته باشد.
با نگاهی به پیرامون خود و انواع کتابها و مجلاتی که به آسانی در اختیار جوانان قرار میگیرد، شبکههای ماهوارهای که در زمان ما هر لحظه به القاء افکار نادرست و اندیشههای باطل با هدف گمراه نمودن جوانان مؤمن میپردازند، فیلمهای مبتذل که بدون کنترل مسئولین مسئول در دل بازارهای شلوغ با قیمتی بسیار نازل به دست جوانان میرسد، جان گرفتن مکاتب عرفانی باطل و فعال شدن فرقههای ضالهای مثل بهائیت در گوشه و کنار جامعه اسلامی و بالاخره وسایل ارتباطی مثل تلفن همراه که امروزه در دست کودکان و نوجوانان به وفور یافت میشود و وسیلهای بسیار آسان برای رد و بدل کردن پیامها و کلیپهای مبتذل و غیراخلاقی و حتی انتشار آسان شبهات است؛ ما را از هر گونه تردید نسبت به صحت این حدیث و به خصوص از نظر انطباقش با زمان خودمان دور میسازد زیرا مدت زمان انحراف بستگی به میزان قوت و یا ضعف بنیه ایمانی و علمی شخص دارد و اگر خیلی ضعیف باشد در مقابل یک طرز فکر به ظاهر زیبا اما در واقع فاسد نمیتواند مقاومت کند و به شک و تردید و سپس انکار میافتد."