خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی با پرخاشگری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد میاندوآب بود. روش بررسی در این پژوهش از نوع پیمایشی است . به منظور بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی با پرخاشگری تعداد ٢٨٠ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد میاندوآب به تصادفی انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده شد. برای سنجش میزان پرخاشگری از مقیاس پرخاشگری آیزنگ و گلین ویلسون و برای دلبستگی از آزمون سبکهای دلبستگی بزرگسالان (هازن و شیور، ١٩٨٧) استفاده شده است . به منظور تجزیه و تحلیل نتایج از آزمون t مستقل برای گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است . یافته های پژوهش نشان می دهند که بین سبک دلبستگی ایمن و پرخاشگری رابطه منفی وجود دارد که معنی دار نبود و همچنین سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی اضطرابی ــ دوسوگرا رابط مثبت و معنی داری با پرخاشگری داشتند و بین نمره کل دلبستگی و پرخاشگری رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت همچنین نتایج نشان داد میانگین پرخاشگری پسران بیشتر از دختران است و ابعاد دلبستگی(ایمن ، اجتنابی، اضطرابی – دوسوگرا) در بین دختران و پسران تفاوت معنی داری را نشان ندادند.
ملخص الجهاز:
"جنگها و نزاع های بیشماری که در طول قرون و اعصار برای بشر اتفاق افتاده عموما معلول انگیزه درونی خصمانه انسان می باشد پرخاشگری به صورت گوناگون تجلی و بروز میکند از شکل ساده تهاجمات لفظی یک فرد گرفته تا مخرب ترین آن یعنی جنگ که میلیونها نفر قربانی در طی جنگهای متعدد از نسل بشر را گرفته همه مظاهر و جلوه های مختلف پرخاشگری این انگیزه ذاتی بشر میباشد آنچه مسلم است این که انسان تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی ، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و سیاسی بدین پایه از رفتارهای ناهنجار می رسد به طوری که اگر عوامل مذکور به کنترل درآیند از شدت و میزان آنها تا حد زیادی کاسته خواهد شد مسلما تربیت و آموزش افراد عامل موثری در بروز یا عدم بروز واکنشهای خصمانه خواهد بود به طوریکه اگر فرد از شرایط تربیتی و آموزشی سالمی در محیط خانه ، مدرسه و اجتماع برخوردار باشد، چنین رفتارهای ناهنجاری از خود بروز نخواهد داد بدیهی است زمانی میتوان گام موثر و سازنده ای در جهت کنترل چنین رفتارهای ناهنجاری برداشت که به توان 1.
جدول ١ - بررسی جامعه ونمونه جامعه نمونه درصد داشجویان پسر 608 155 55/3 دانشجویان دختر 492 125 44/7 ابزار: در این پژوهش برای جمع آوری داده های مورد نیاز از آزمودنی ها، از مقیاس پرخاشگری آیزنگ و از آزمون سبک های دلبستگی بزرگسالان (هازن و شیور،١٩٨٧) استفاده شده است .
در تحقیق که قنبری پیر کاشانی(١٣٨٥) تحت عنوان « رابطه بین هوش هیجانی و سبک های دلبستگی و احساس غربت »را بررسی کرده است نتایج حاکی از آن است که دانشجویان دلبسته ایمن نسبت به دانشجویان دلبسته نا ایمن (اجتنابی و دو سو گرا) احساس غربت کمتری را تجربه میکنند بین هوش هیجانی و احساس غربت رابطه منفی وجود دارد و دانشجویان دلبسته ایمن از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند."