خلاصة:
هدف از اجراي اين پژوهش، بررسي رابطهي ويژگيهاي شخصيتي و سبكهاي هويت با رضايت از زندگي در دانش آموزان متوسطه شهر شيراز بود. به اين منظور روي نمونه اي كه با روش نمونهگيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي ( 223 دختر و 177پسر) انتخاب شده بودند، پرسشنامهي ويژگي شخصيتي پنج عاملي NEO-FFI كوستا و مك كري، سبكهاي هويت برزونسكي و رضايت از زندگي دينر اجرا شد. نتايج نشان داد كه بين سبكهاي هويت با رضايت از زندگي و بين ويژگيهاي شخصيتي با رضايت از زندگي در دانش آموزان گروههاي مختلف تحصيلي رابطه معني دار وجود دارد. ويژگي شخصيتي پيش بيني كننده معني داري براي رضايت از زندگي دانش آموزان محسوب ميشود. سبك هويت پيش بيني كنندهي معني داري براي رضايت از زندگي دانش آموزان محسوب ميشود. بين رضايت از زندگي دانش آموزان گروههاي مختلف تحصيلي با توجه به جنسيت تفاوت معني داري وجود ندارد. به اين گونه كه بين رضايت از زندگي دانش آموزان گروههاي مختلف تحصيلي تفاوت معني داري وجود دارد، اما با توجه به جنسيت تفاوت معني داري وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
"شواهد پژوهشی نشان میدهند که بین سـبک هویـت اطلاعاتی و هنجاری با رضایت از زندگی رابطه ی مثبت معنادار و بین سبک هویت سردرگم /اجتنابی با رضایت از زندگی رابطه ی منفـی معنـادار وجـود دارد بـرای نمونـه واتـرمن (١٩٩٢,Waterman) ؛ نــــارمی و همکــــاران (١٩٩٧,Nurmi) ؛ برزونســــکی (٢٠٠٣,Berzonsky)؛ ســــعادتی شــــامیر (٢٠٠٤, Saadaty shamir) ؛ فرخزادیان و کشـاورزیان (٢٠١٢ ,Keshavarzyan &Farokhzadyan ) ؛ نیری و همکاران (٢٠١٢ ,Nayeri and et al).
در بین مجموعه پژوهش هایی که با استفاده از پنج عامل بزرگ صورت گرفته است عامل های بـرون - گرایـی و روان نژنـدی بیشــترین رابطـه بـا رضـایت از زنـدگی نشـان داده انـد جهـانلو و افشــاری (٢٠٠٩, Afshari &Joshanlu ) به این ترتیب که برون گرایی رابطه مثبت و معنـادار و روان نژنـدی رابطه منفی و معنادار با رضایت از زندگی دارد هو مای (٢٠٠٨,et al &Ho MY ).
بر مبنای این تحقیق ، همسو با تحقیقات پیشین این فرضیه تأیید شد که سبک هویت پـیش بینـی کننده قوی برای رضایت از زندگی دانش آموزان محسوب میشود این نتایج با یافتـه هـای پـژوهش کهولت (٢٠١٠ ,Caholat) در رابطه با اینکـه رضـایت از زنـدگی قـدرت پـیش بینـی توسـط سـبک اطلاعاتی و سبک سردرگم /اجتنابی به صورت مثبـت را دارد همسـو اسـت .
از دیگر یافته های این تحقیق میتوان گفت بین رضایت از زندگی دانش آموزان باتوجه به جنسـیت تفاوت معناداری وجود دارد بدین گونه که رضایت از زندگی پسران نسبت به دختـران بیشـتر اسـت ، اما بین گروه های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد که همسو با یافته های برزونسـکی و کاک (٢٠٠٠,Kulk &Berzonsky )، پهلوان زاده و همکـاران (٢٠٠٤ ,Pahlavanzadeh)؛ میرزایـی و قهرمان (٢٠١٠ ,Ghahraman &Mirzayi )، جکـت دار و ویلیـامز (٢٠٠٤,Williams &Jakatdar ) و بســایر و همکــاران (٢٠٠٩, Besier) اســت ."