خلاصة:
هدف از اين پژوهش، مطالعه رابطه بين هوش سازماني و هوش هيجاني با رفتار تابعيت سازماني معلمان مقطع ابتدايي شهرستان سردشت مي باشد. روش پژوهش، توصيفي از نوع همبستگي بوده و جامعه آماري شامل كليه معلمان مقطع ابتدايي شهرستان سردشت در سال تحصيلي 92-91 مي باشدكه با توجه به جدول مورگان 217 نفر با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. ابزارگردآوري داده ها شامل پرسشنامه هوش هيجاني برادبري وگريوز (2004) با ضريب آلفاي (89/0) و پرسشنامه هوش سازماني آلبرخت (2003) با ضريب آلفاي (95/0) و پرسشنامه رفتار تابعيت سازماني هوي و پالو (2004) با ضريب آلفاي (89/0) ميباشد. براي آزمون فرضيه هاي پژوهش از آزمونهاي آماري همبستگي پيرسون ورگرسيون چندگانه به روش اينتر، استفاده شد و نتايج آزمونهاي آماري نشان داد كه: بين هوش هيجاني و رفتار تابعيت سازماني، بين هوش سازماني و رفتار تابعيت سازماني معلمان ابتدايي رابطه مثبت ومعني دار وجود دارد. همچنين از مولفههاي هوش سازماني تنها مولفه روحيه توانايي پيش بيني رفتار تابعيت سازماني معلمان را دارد و در مولفههاي هوش هيجاني به ترتيب مولفههاي مديريت رابطه، خود مديريتي و خودآگاهي بهتر توانستند رفتار تابعيت سازماني را پيش بيني كنند بنابراين با توجه به داده هاي بدست آمده هوش هيجاني نسبت به هوش سازماني پيش بيني كننده مناسب تري براي پيش بيني رفتار تابعيت سازماني معلمان مي باشد.
ملخص الجهاز:
"در پژوهشی که مالکی (٢٠١٢,Maleki) با عنوان بررسی رابطه بین هوش سازمانی و رفتار شهروندی سـازمانی در سازمان های ورزشی انجام داده است به این نتیجه رسیده اسـت کـه بـین هـوش سـازمانی و رفتـار تابعیـت سـازمانی رابطـه مثبـت و معنـی داری وجـود دارد.
همانطور که ملاحظه مـی شـود سـطح معنـی داری همبسـتگی پیرسون در نمونه مورد بررسی بین رفتار تابعیت سازمانی معلمان با مولفه های هوش هیجانی کمتـر از ٠/٠٥ بوده که با اطمینان ٩٥% می توان فرض وجـود همبسـتگی بـین مولفـه هـای خودآکـاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه با رفتـار تابعیـت سـازمانی را پـذیرفت .
جدول شماره (٣): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین مولفه های هوش هیجانی و رفتار تابعیت سازمانی معلمان ابتدایی متغیر تعداد همبستگی سطح معنی پیرسون داری هوش هیجانی و رفتار تابعیت سازمانی ٢١٧ ٠/٥٣٢ ٠/٠٠٠ خودآگاهی و رفتار تابعیت سازمانی ٢١٧ ٠/٣٤١ ٠/٠٠٠ خود مدیریتی و رفتار تابعیت سازمانی ٢١٧ ٠/٤٤٢ ٠/٠٠٠ آگاهی اجتماعی و رفتار تابعیت سازمانی 0/000 0/463 217 مدیریت رابطه و رفتار تابعیت سازمانی ٢١٧ ٠/٥١٠ ٠/٠٠٠ فرضیه سوم پژوهش : هوش سازمانی ومولفه های آن پیش بینی کننـده مناسـبی جهـت تبیـین رفتارتابعیـت سازمانی معلمان ابتدایی می باشند با توجه به فرضیه فوق چون مولفه های هوش سازمانی بـه عنـوان متغیـر مسـتقل و رفتـار تابعیـت سازمانی به عنوان متغیر وابسته مطرح است ، پس باید از رگرسیون چندگانه به روش اینتر اسـتفاده نمود."