خلاصة:
کارآمدی گروهی نقشی تعیین کننده و مهم در کارآیی و اثربخشی مدرسه ایفا می کند. نتایج پژوهش های گذشته نشان می دهند که کارآمدی گروهی معلمان به گونه مستقیم و غیرمستقیم از متغیرهای زیادی نظیر رهبری تحولی مدیر، خودکارآمدی و فرهنگ مدرسه تاثیر می پذیرد. تاکنون پژوهشی تاثیر کلی ویژگی های مدرسه بر کارآمدی گروهی معلمان را بررسی نکرده است . هدف این پژوهش بررسی نقش ویژگی های اصلی مدرسه با عنوان انسجام مدرسه بر کارآمدی گروهی معلمان است . بدین منظور، از راه روش همبستگی (غیر آزمایشی) پرسش نامه های انسجام مدرسه و کارآمدی گروهی معلم با ١٢٠ معلم مقطع راهنمایی مدرسه دخترانه و پسرانه شهرستان کرج که به گونه تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند، تکمیل گردید. فرضیه پژوهش به وسیله ضریب همبستگی آزمون شده و به پرسش پژوهش از راه تحلیل رگرسیون گام به گام پاسخ داده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که از میان ویژگی های اصلی مدرسه ، تناسب برنامه با نیازها بیش ترین ارتباط را با کارآمدی گروهی معلمان داشته است . هم چنین ، یافته های پژوهش نشان دادند که انسجام مدرسه رابطه ای مثبت و معنادار با کارآمدی گروهی معلمان دارند. از سوی دیگر، پاسخ پرسش پژوهش نشان داد ٥٣ درصد از واریانس کارآمدی گروهی معلمان را ویژگی های اصلی مدرسه با عنوان انسجام مدرسه ، تبیین می کند.
ملخص الجهاز:
"از سوی دیگر، پاسخ پرسش پژوهش نشان داد ٥٣ درصد از واریانس کارآمدی گروهی معلمان را ویژگی های اصلی مدرسه با عنوان انسجام مدرسه ، تبیین می کند.
فرضیه ها و پرسش پژوهش بین ویژگی های اصلی مدرسه (هدف های مشترک، همکاری کادر آموزشی، تناسب برنامه ها با نیازها، فرصت های یادگیری، رهبری توانمندساز) و کارآمدی گروهی معلمان ارتباطی مثبت و معنی دار وجود دارد.
متغیرهای متغیر R2 MS df SS β F t sig پیش بین ملاک هدف های 0/000 2/66 0/255 مشترک 20/03 3/97 5 19/86 همکاری 0/198 86 17/05 0/320 0/999 0/108 کادر آموزشی کارآمدی تناسب گروهی ٠/٥٣٨ 0/064 1/87 0/236 برنامه با معلم نیازها فرصت 0/122 1/56 0/141 یادگیری رهبری 0/161 1/41 0/158 توانمندساز با توجه به جدول ٤ ابعاد انسجام مدرسه ٥٣/٨ درصد از واریانس کارآمدی گروهی معلمان را پیش بینی می کنند که با توجه به ٠/٠٥ > p ٢٠/٠٣ = (٨٦ ، ٥) F این واریانس تبیین شده معنادار می باشد."