خلاصة:
هدف از این پژوهش ، کمک به ارتقای کیفیت آموزش عالی از راه معرفی الگویی از استاد شایسته در آموزش عالی ایران میباشد. به این منظور، یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. ١٤ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی سراسر کشور که از دیدگاه دانشجویان، دانش آموختگان، مدیران گروهها و استادان همکار شایسته ترین افراد گروه آموزشی خود بودند، با نمونه گیری هدفمند و از نوع گلوله برفی در نمونه پژوهش قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده مشارکتی بهره گرفته شد. ٣٨ مصاحبه با استادان گروه نمونه و ١١٢ مصاحبه با اطلاع رسانان دیگر، یعنی دانشجویان، دانش آموختگان، مدیران گروهها و استادان همکار انجام شد. هم چنین ، کلاسهای درس این استادان، ٧٢ بار به وسیله پژوهشگر و دستیاران وی مورد مشاهده قرار گرفت . پردازش دادهها به روش تحلیل محتوا با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام گرفت . براساس یافته ها، ویژگیهای استادان شایسته شامل ٣٤ زیرمقوله بود که در ٣ مقوله کلی شناختی، عاطفی و رفتاری قرار گرفت . از این میان، زیرمقوله هایی که دارای فراوانی بیش تر بودند، یعنی آنهایی که در بیش از ٥٠ درصد کدها وجود داشتند، در الگوی استاد شایسته جای گرفتند.
ملخص الجهاز:
"1- Repeatability 2- Member Check 3- Content Validity جدول ١- داده های جمعیت شناختی اساتید گروه نمونه متغیر سطوح متغیر فراوانی درصد 7 1 40-45 سن 46-50 3 21 50 7 51-55 7 1 56-60 زن 3 21 جنسیت مرد 11 79 استاد یار 7 50 مرتبه علمی دانشیار 6 43 استاد 1 7 علوم پزشکی 2 14 فنی مهندسی 2 14 رشته تحصیلی علوم پایه 2 14 علوم انسانی 3 21 علوم اسلامی 2 14 علوم کشاورزی 1 7 زبان 1 7 هنر 1 7 براساس یافته های پژوهش ، ٣٤زیرمقوله به عنوان ویژگیهای استادان شایسته شناسایی شد که در ٣ مقوله کلی قرار داده شد.
. بعد شناختی بعد عاطفی تسلط بر محتوا گرمی و صمیمیت محتوا سازمان یافته و بعد رفتاری علاقمندی به رشته ویژگی های استادان روشن شیوایی بیان تخصصی شایسته به روز بودن تعامل مثبت با دانشجویان تعهد و مسئولیت توانایی در پژوهش تحرک و اشتیاق پذیری ابتکار و خلاقیت پیش بینی پذیری انتظارات بالا از ترکیب نظریه و عمل انعطاف پذیری دانشجویان تجربه تشویق و ترغیب خوش بینی و مثبت دانشجویان اندیشی ارزشیابی منصفانه ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری در هم تنیده هستند و با یکدیگر ارتباط تعاملی دارند پیامدهای ویژگی های فوق بر دانشجویان استادان با افکار، عواطف ، گفتار و رفتار خود در محیط های آموزشی، زمینه را برای شکل گیری، پرورش و شکوفا شدن قابلیت های بالقوه دانشجویان فراهم میکنند."