خلاصة:
هدف از انجام اين پژوهش، واكاوي انگيزههاي زنان روستايي براي مشاركت در برنامههاي
آموزشي و ترويجي بود. اين پژوهش از نوع توصيفي است و به روش پيمايشي انجام شد. جامعه
آماري پژوهش زنان روستايي شركت كننده در دورههاي آموزشي برگزار شده در مركز آموزشهاي
كه از اين تعداد 175 نفر با استفاده از (N= ترويجي بيستون واقع در استان كرمانشاه بودند ( 260
جدول كرجسي و مورگان به روش نمونهگيري تصادفي سيستماتيك بهعنوان نمونه آماري انتخاب
شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود كه روايي محتوايي آن توسط پانلي از متخصصان ترويج و آموزش
كشاورزي مورد بررسي، اصلاح و تاييد قرار گرفت. ضريب اعتبار (كرونباخ آلفا) پرسشنامه با انجام
0 بدست آمد. بر اساس يافتهها انگيزه زنان روستايي براي شركت در / آزمون پيشآهنگ 85
دوره هاي آموزشي و ترويجي خوب ارزيابي شد. 4 انگيزه پيشرفت، انگيزه ابراز وجود و ارتباط، انگيزه
توانمندي اقتصادي و انگيزه خدمت مهمترين انگيزههاي زنان روستايي براي شركت در دورههاي
آموزشي ترويجي بودند.
ملخص الجهاز:
"جدول ٧- متغیرهای مربوط به هریک از عوامل و مقدار بار عاملی بدست آمده از ماتریس دوران یافته (١٧٥=n) انگیزه متغیرها بار عاملی کسب مدرک 0/932 کسب تجربه 0/908 انگیزه پیشرفت استفاده بهینه از زمان 0/825 داشتن نقش فعال و مثبت در یادگیری و رشد ٠/٨٠١ شناسایی توانایی ها و استعدادهای خود 0/602 جلب توجه سایر زنان 0/917 نیاز به موضوع ارائه شده 0/878 برآورد انتظارات و خواسته های خانواده 0/871 بودن در کنار سایر زنان 0/834 انگیزه ابراز وجود و ارتباط ملاقلات با سایر افراد روستا 0/798 آشنایی با افراد جدید 0/671 کسب دانش و مهارت 0/593 اثبات لیاقت و شایستگی به خانواده 0/529 مشارکت در کار گروهی با سایر زنان 0/485 یادگیری مطالب جدید 0/879 کسب منزلت اجتماعی 0/845 انگیزه توانمندی مالی دریافت تسهیلات 0/810 راهی برای کسب درآمد و امرار معاش 0/636 راه اندازی کسب و کار جدید و اندوختن سرمایه 0/580 انتخاب به عنوان زن نمونه 0/883 پیشی گرفتن از سایر زنان 0/809 انگیزه خدمت بهبود وضعیت روستا 0/649 داشتن نقش فعال در جامعه 0/411 پس از مشخص کردن آیتم هایی که از نظر تجربی به یک عامل تعلق دارند، باید کوشید از اشتراک تجربی متغیرهایی که بر عامل معینی بار شده اند، به استنتاج اشتراک مفهومی دست یافت و آن گاه با نام گذاری عامل ها اقدام نمود."