خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي مداخله مبتني بر رايانه چهره خواني بر بهبود مهارت هاي اجتماعي، پردازش چهره و بازشناسي هيجانات در دانش آموزان مبتلا به اوتيسم بود. طرح از نوع تحقيق نيمه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون و گروه كنترل بود. شركت كنندگان پژوهش، 30 نفر از دانش آموزان مبتلا به اوتيسم با عملكرد بالا از رده سني 7 تا 12 سال مدرسه اوتيسم پويش شهر تبريز بودند كه به صورت هدفمند و با استفاده از روش غربالگري بر اساس معيارهاي ورود و خروج انتخاب شده و به دو گروه 15 نفره تقسيم شدند. عملكرد بالاي آزمودني ها با استفاده از آزمون سنجش شدت اوتيسم كارز و هوشبهر آنان نيز با استفاده از آزمون هوش ريون مورد اندازه گيري قرار گرفت. جهت اندازه گيري متغيرها از مقياس مهارت هاي اجتماعي گرشام و اليوت، آزمون بازشـناسي هيجانات و آزمون پردازش چهره بنـتون در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون اسـتفاده شد. اعضاي گروه آزمايش، طي 20 جلسه در معرض برنامه مبتني بررايانه چهره خواني قرار گرفتند. اعضاي گروه كنترل نيز نوعي برنامه رايانه اي خنثي در زمينه نقاشي را استفاده كردند. نتايج حاصل از تحليل داده ها با استفاده از روش تحليل كوواريانس چندمتغيره نشان داد كه مداخله مبتني بر رايانه چهره خواني موجب ارتقاي مهارت هاي اجتماعي، پردازش چهره و بازشناسي هيجانات در دانش آموزان مبتلا به اوتيسم مي شود.
ملخص الجهاز:
"با توجه به تمام موارد ذکر شده ، به نظر میرسد استفاده از نوعی مداخله مبتنی بر رایانه که به صورت بازی طراحی شده است ، در عین جذاب بودن برای این کودکان و متناسب بودن با برخی قابلیت های آنان از جمله این که بسیاری از این کودکان آموزندگان دیداری هستند، بتواند از نظر مواردی نظیر هزینه کم ، در دسترس بودن و سهولت استفاده در خانه و مدرسه ، رضایت والدین و همین طور تمامی بخش های درگیر با این کودکان از جمله مربیان و مدیران مراکز آموزشی و مراکز بهداشتی- درمانی و بهزیستی را نیز تأمین کند، بنابراین انجام چنین پژوهشی با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بررایانه چهره خوانی بر بهبود مهارت های اجتماعی، پردازش چهره و بازشناسی هیجانات در دانش آموزان مبتلا به اوتیسم ، ضرورت مییابد.
پژوهش های دیگری نیز در زمینه اثربخشی انواع دیگری از مداخلات مبتنی بر رایانه توسط برنامه هایی غیر از نرم افزار چهره خوانی بر روی ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام گرفته است که مؤثر واقع شده و نتایجی همسو با پژوهش 1- Rutter حاضر داشتند.
در بـرنامه چهره خوانی کودک از طریق دریافت بازخوردهای مثبت و منفی، علاوه بر آموزش انواع هیجانات ، بـه تدریج یاد مـی گیرد که جهت درک هیجانات چـهره ای فرد مقابل بـه کدام 1- Serret 2- JeStiMulE 3- Beaumont 4- Sofronoff 5- The Junior Detective Training Program 6- Young 7- Transporters DVD نواحی صورت تمرکز کرده و به چه روابطی توجه کند و از آن جایی که این آموزش از طریق نرم افزار دارای جذابیت دیداری و توسط رایانه که نوعی شی بیجان و مورد علاقه این کودکان است ، انجام میگیرد؛ نسبت به حالتی که آموزش هیجانات توسط معلمان و والدین و در دنیای واقعی و به صورت کلامی انجام میشود، موثرتر واقع میشود."