خلاصة:
ذهن آگاهي به عنوان يك سازه روان شناختي عاري از سوگيري و قضاوت است اما صفات ارجاعي به خود كه به معناي نسبت دادن اطلاعات بهتر به خود است، متاثر از سوگيري است، بنابراين اين پژوهش با هدف بررسي ارتباط بين ذهن اگاهي و صفات ارجاعي به خود انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصيفي - همبستگي است. جامعه آماري پژوهش حاضر را تمامي دانشجويان كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد بهشتي تهران بودند كه با استفاد از روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي تعداد 208 نفر برگزيده شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه ذهن آگاهي (MAAS) و سياهه صفات ارجاعي به خود و ديگري بود. داده ها با استفاده از روش ضريب همبستگي پيرسون تحليل شدند. تحليل داده ها نشان داد كه افراد در توصيف و انتساب صفات ارجاعي به خود نسبت به ديگران بيشتر از صفات مثبت استفاده مي-كنند. از طرفي ميزان بازشناسي صفات مثبت ارجاع به خود بيشتر از بازشناسي صفات مثبت ارجاع به ديگري است (27/9 در برابر 8). هم چنين نتايج نشان داد كه بين ذهن آگاهي و توصيف خود با صفات مثبت رابطه مثبت معنادار (009/0p<) و بين ذهن آگاهي و توصيف خود با صفات منفي رابطه منفي معنادار وجود داشت (012/0p<). در نهايت در مورد بازشناسي و يادآوري صفات تنها بين يادآوري صفات منفي ارجاع به خود با ذهن آگاهي رابـطه معنادار يافت شـد (040/0p<). به طور كلي مي توان بيان كرد كه افرادي كه از ذهن آگاهي بالايي برخوردارند در توصيف خود با صفات مثبت و نيز انتساب صفات مثبت به خود در سطح بالاتري قرار دارند و ذهن آگاهي به عنوان يك سازه روان شناختي باعث افزايش آگاهي فرد نسبت به خودش مي شود.
ملخص الجهاز:
از آنجایی که ذهن آگاهی شامل یک آگاهی پذیرا و عاری از قضاوت از آنچه که اکنون در حال وقوع است ، می باشد، افراد ذهن آگاه واقعیات درونی و بـیرونی را آزادانه و بـدون تحریف ادراک مـی کنند و توانایـی زیادی در مواجه با 1- Mindfulness 2- Jha, Krompinger, & Baime 3- Zeidan, Johnson, Diamond, David, & Goolkasian 4- Brown & Ryan 5- Flugel Colle, Vincent, Cha, Loehrer, Bauer & 6- Kieviet-Stijnen, Visser, Garssen & Wahner-Roedler Hudig 7- Heeren, Broeck & Philippot 8- Godfrin & Van Heeringen دامنه گسترده ای از تفکرات ، هیجانات و تجربه ها (اعم از خوشایند و ناخوشایند) دارند (نجاتی ، ذبیح زاده ، نیک فرجام ، نادری و پورنقدعلی ، ١٣٩٠).
در مورد تأثیر خود بر حافظه سه نظریه مطرح شده است که نظریه اول معتقد است که موضوعاتی که فعالانه به وسیله یادگیرنده تولید می شوند، بسیار آسان تر از موضوعاتی که منفعلانه دریافت شده اند یادآوری می شوند (اثر تولید خود٩)، نظریه دوم این است که موضوعاتی که در ارجاع به خود رمزگردانی شده اند، بسیار آسان تر از موضوعاتی که به گونه ای دیگر رمزگردانی شده اند یادآوری می شوند (اثـر دیدگاه خودمحور١٠ یا اثر ارجاع بـه خود١١) و در نهایت نظریه سوم 1- Green 2- Gregg 3- Self 4- Stanley 5- Self processing effect 6- Turk, Cunningham & Macrae 7- Lou, Luber, Crupain, Keenan, Nowak, 8- Turk, Heatherton, Macrae Kelley & Kjaer & et al Gazzaniga 9- Self-generation effect 10- Self-generation effect 11- Ego-centric perceptive اعتقاد دارد یادآوری موضوعات مربوط به یک تکلیف ادامه دار بسیار آسان تر از یادآوری یک تکلیف کامل است (اثر درگیر بودن خود١) (لو و همکاران ، ٢٠٠٤).