خلاصة:
یکی از شیوههای پیشگیری از جرم، پیشگیری از تکرار جرم است که به وسیلة اجرای برنامههای مختلف در زندانهای کشور انجام میگیرد. در این برنامهها تلاش میشود زندانیان در کنار تحمل حبس به منزلة مجازات، تحت آموزشهایی قرار گیرند که گرایش آنان به تکرار جرم را کاهش دهد. از سوی دیگر، از مهمترین شاخصهای اثربخشی سیاستهای کیفری، میزان تکرار جرم است. این پژوهش درپی پاسخگفتن به این سوال است که آیا برنامههای مرتبط با پیشگیری از تکرار جرم، که در زندان مرکزی سنندج اجرا میشود، اثربخش است؟ برای پاسخ به این سوال، دو گروه 100 نفری آزمایش و کنترل (جمعا 200 نفر) از زندانیان به روش تصادفی نظاممند انتخاب شدند. برنامة آموزشی پیشگیری از جرم در طی دو ماه برای افراد گروه آزمایش به اجرا درآمد و نهایتا پرسشنامة گرایش به تکرار جرم در میان هردو گروه تکمیل شد و نتایج با هم مقایسه شد. براساس نتیجة آزمون تفاوت میانگین، گرایش به تکرار جرم در دو گروه آزمایش و کنترل با احتمال خطای کمتر از 1 درصد معنیدار است؛ بنابراین، فرضیة پژوهش تایید میشود. بهعبارتدیگر، اجرای برنامة آموزشی پیشگیرانه در زندان مرکزی سنندج اثربخش بوده است.
ملخص الجهاز:
"این پژوهش درپی پاسخگفتن به این سؤال است که آیا برنامههای مرتبط با پیشگیری از تکرار جرم، که در زندان مرکزی سنندج اجرا میشود، اثربخش است؟ برای پاسخ به این سؤال، دو گروه 100 نفری آزمایش و کنترل (جمعا 200 نفر) از زندانیان به روش تصادفی نظاممند انتخاب شدند.
نتیجهای که از این تحقیقات گرفته میشود این است که برنامههای آموزشی در زندان یکی از عوامل مؤثر در دستیابی به شغل و زندگی سالم است، و درکنار دیگر عوامل، میتواند برای پیشگیری از ارتکاب مجدد جرم مطرح شود.
نتایج آزمون تفاوت میانگین متغیرهای مهم در دو گروه متغیر نمرة تی معنیداری سابقۀ زندان 997/0- 320/0 مدت محکومیت 623/0- 534/0 مدت سپریشده از محکومیت 703/0- 483/0 درآمد 153/0 879/0 4)آزمون فرضیه تحقیق اطلاعات جدول 4 نشان میدهد که در هر دو گروه، بیشتر زندانیان در طبقۀ گرایش کم به تکرار جرم قرار میگیرند؛ البته، این عدد در گروه کنترل 73 درصد و در گروه آزمایش 87 نفر است.
بهعبارت دیگر، اکنون میتوان به سؤال پژوهش بازگشت و اظهار کرد ازآنجاییکه تفاوت معنیداری میان دو گروه آزمایش و کنترل ازلحاظ گرایش به تکرار جرم وجود دارد و با توجه به اینکه هدف از اجرای برنامهها، کاهش گرایش به تکرار جرم بوده است، میتوان گفت اجرای برنامۀ آموزشی در زندان مرکزی سنندج اثربخش بوده و سبب کاهش گرایش به تکرار جرم در میان زندانیان شده است.
& Hausman, J (2004) Correctional Education as a Crime Control Program, Ucla School of Public Policy and Social Research, Department of Policy Studies, March."