خلاصة:
تحولات تكنولوژيك و ظهور و گسترش رسانهها موجب نزديك شدن دو حوزه توليد و مصرف رسانهاي است و نهايتا سبب شكلگيري فرهنگ مشاركتي شده است. عرصه هنر ميتواند زمينه و بستر مناسبي براي درك اين تغييرات باشد، از اين رو مقاله حاضر بر اساس ارائه مقولاتي نظير «محيط رابط كاربري»، «عناصر طراحي»، «نوع مواجهه» و «گام تعاملي» مقياسي براي مطالعه سطوح تعامل و مشاركت آثار هنر رسانهاي ارائه كرده و سپس با استفاده از مقياس طراحي شده و روش مشاهده مشاركتي آثار سومين نمايشگاه هنر ديجيتال تهران (تاداكس) در سال 1392 تحليل و به ارزيابي وضعيت مخاطب در هنر رسانهاي ايران پرداخته است. هدف از اين مطالعه پاسخ به اين پرسش است كه اين آثار از چه سطح تعاملياي و مشاركتياي برخوردار هستند؟ پاسخ به اين پرسش تنها به منظور نقد و ارزيابي آثار هنري نيست بلكه راهي براي مطالعه فرهنگ رسانه اي مشاركتي در ايران است. نتايج مطالعه و ارزيابي آثار نشان داد كه سطوح تعامل اثر و سطح مشاركت مخاطب در هنر رسانهاي ايران محدود است و اگرچه مخاطب از موقعيت بيننده به وضعيت كاربر درآمده اما هنوز در اغلب موارد مشاركت كننده در خلق اثر نيست.
ملخص الجهاز:
"سپس ، بر اساس ایـن مقیـاس ، بـه مطالعۀ آثار ایرانی ارائه شده در سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران (تاداکس ) در سـال ١٣٩٢ پرداخته شده است تـا بـه ایـن پرسـش پاسـخ داده شـود کـه ایـن آثـار از چـه سـطح تعـاملی برخوردارند؟ پاسخ به این پرسش فقط به منظور نقد و ارزیابی آثار هنری نیست ، بلکه راهـی اسـت بـرای مطالعۀ فرهنگ رسـانه ای مشـارکتی در هنـر ایـران .
media convergence همگرایی رسانه ای در هنر: ارزیابی سطوح تعامـل و مشـارکت در هنـر رسانه ای تحولات تکنولوژیک و ظهور و گسترش رسانه های جدید سبب نزدیـک شـدن دو حـوزة تولیـد و مصرف رسانه ای و مبهم شدن هرچه بیشتر مرزهای درکشده و پذیرفته شده میان تولیدکننده و مصرف کننده شده است .
جدول ارزیابی سطح تعامل و مشارکت در هنر رسانه ای اصل طراحی ارتباط بصری ارتباط بصری و طراحی کاربردی ١ طراحی تجربه ٢ عناصو عناصر طراحی عناصر گرافیکی متحرک عناصر گرافیکی انتخابی و قابل تغییر عناصر گرافیکی تصادفی ر سطح تعامل رابط کاربری سخت افزاری سخت افزاری و نرم افزاری لمسی/ حرکتی اثر محیط رابط کاربری خط - فرمان / گزینشی گرافیکی هوشمند سطح تعامل کم متوسط زیاد شعار اثر See me Touch me Create me سطح مشارکت مخاطب کاربر مشارکت کنندة رسانه های جدید عناصر و سطح تجربۀ کاربر دیدن دست کاریکردن ٣ خلق کردن مشاکت نوع مواجهه منفعل نیمۀ منفعل فعال ر مخاطب جنبۀ حضور خنثی: تداوم موجودیت بدون حضور مخاطب تغییر شکل با حضور مخاطب فقدان بدون حضور مخاطب گام تعاملی مشاهده و ارزیابی دخل و تصرف شکل دهی و خلق ٤ سطح مشارکت مخاطب هنر رسانه ای را نیز بر اساس نـوع رابطـه و مواجهـۀ وی بـا اثـر بـر اساس چهار مقوله ـ «گام تعاملی»، «جنبۀ حضور»، «نوع مواجهه » و «تجربۀ کاربر»ـ مـیتـوان توضیح پذیر ساخت ."