خلاصة:
كليت بازار ايراني به عنوان فضايي گردشگري حائز اهميت است كه لزوم در نظر گرفتن محورهاي دسترسي به آن در نقش ورودي نقش بسزايي را در تشخص و خاطره انگيزي بازار ايفا مي نمايد. مساله تحقيق، عدم تعيين محورهاي درخور ورودي براي بازار كرمان است. اين پژوهش با هدف بررسي محورهاي ورودي مناسب يعني مسيرهاي پياده گردشگري در صدد اين است كه مولفه هاي كيفي مطلوبيت بخش اين گونه از فضاهاي شهري را در مورد ورودي بازار كرمان شناسايي نمايد و بر اساس اين مولفه ها، مسيرهاي نمونه انتخاب شده را به عنوان محور ورودي بازار كرمان اولويت بندي نمايد. بر اين اساس، روش تحليلي استفاده شده، روش تحليل سلسله مراتبي فازي است كه با در دست داشتن هدف مورد نظر پژوهش و معيارهاي انتخاب شده از محتواي مفاهيم نظري و ارزيابي شده از منظر سه عامل كاربران فضا، متخصصان و مشاهده مستقيم از فضا به بررسي و تحليل گزينه هاي انتخاب شده، بر اساس ساختار روش تحليلي پژوهش مي پردازد. مطالعه موردي، نشان دهنده اين است كه بر اساس معيارهاي ارزيابي شده، محور تجلي از بيشترين مطلوبيت از نظر مولفه هاي كيفيت مسيرهاي پياده گردشگري به عنوان محور ورودي بازار كرمان برخوردار مي باشد. نتايج حاصل از اين پژوهش، نشان دهنده اين مدعاست كه مولفه هاي كيفيت قرارگاه رفتاري، امنيت، سازگاري و كيفيت محيط كالبدي كه از مولفه هاي اصلي كيفيت فضاهاي شهري محسوب مي شوند، ارتباط معناداري با سطح تعاملات اجتماعي و ميزان حضور شهروندان در محورهاي ورودي بازار كرمان دارند.
ملخص الجهاز:
نشریة مطالعات نواحی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان سال سوم ، شمارة ٢، پیاپی ٧، تابستان ١٣٩٥ ارزیابی نقش مؤلفة کیفیت فضای شهری در مطلوبیت محورهای پیادة گردشگری (مطالعة موردی : محور ورودی بازار شهر کرمان ) * ** دکتر نسرین محمدی زاده دانش آموختة دکتری شهرسازی ، مدرس گروه شهرسازی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، ایران چکیده کلیت بازار ایرانی به عنوان فضایی گردشگری حائز اهمیت است که لزوم در نظر گرفتن محورهای دسترسی به آن در نقش ورودی نقش بسزایی را در تشخص و خاطره انگیزی بازار ایفا می نماید.
ساختار پژوهش حاضر با توجه به هدف طرح شده با مروری بر مباحث نظری مرتبط با موضوع پژوهش آغاز شده که ماحصل آن ، انتخاب معیارهای مؤثر بر کیفیت مسیرهای گردشگری پیاده است ؛ در ادامه با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی ، معیارهای انتخاب شده از منظر سه عامل کاربران فضا (گردشگران ) متخصصان و مشاهدات مستقیم فضا ارزیابی شده و بر اساس آن معیارهای مؤثر بر کیفیت و مطلوبیت مسیرهای پیادة گردشگری اولویت بندی می شود؛ سپس با تشکیل ماتریس های مقایسة زوجی میان معیارها، زیرمعیارها و مسیرهای انتخاب شده ضریب اهمیت آنها محاسبه شده و در نهایت ، مسیرهای پیادة گردشگری بر اساس میزان مطلوبیت اولویت بندی می شود.