خلاصة:
در اين پژوهش شناخت روش هاي تقويت تعاملات اجتماعي در فضاهاي باز عمومي شهر، به ويژه خيابان ها مورد توجه قرار گرفته است. خيابان هايي كه ساكنان محلات را براي گذران اوقات فراغت و يا رفع نياز هاي روزمره دعوت نموده و به مرور زمان محدوده اي از مسير براي آنها به ميعادگاهي جهت ديدارها تبديل مي گردد. لذا در ابتدا سعي شده مولفه هاي تاثيرگذار بر حضورپذيري در فضاي شهري به ويژه خيابان با عملكرد بين محله اي ، تدقيق و شناسايي و پس از آن با بررسي متون و نظريههاي نظريه پردازان به رابطه بين فضاي شهري و تعاملات اجتماعي و تاثيري كه كاركرد و كالبد فضا بر ميزان مكث و شكلگيري تعاملات مردم دارد، پرداخته و در نهايت با استفاده از شيوه تحليلي، براساس شاخصهاي تاثيرگذار، راهنماي طراحي شهري يك اا بلوار محلي به منظور جذب ساكنان محله جهت ارتقاء تعاملات اجتماعي پيشنهاد گرديد
ملخص الجهاز:
لذا در ابتدا سعی شده مولفه های تاثیرگذار بر حضور پذیری در فضای شهری به ویژه خیابان با عملکرد بین محله ای ، تدقیق و شناسایی و پس از آن با بررسی متون و نظریات نظریه پردازان به رابطه بین فضای شهری و تعاملات اجتماعی و تاثیری که کارکرد و کالبد فضا بر میزان مکث و شکل گیری تعاملات مردم دارد، پرداخته و در نهایت با استفاده از شیوه تحلیلی، براساس شاخص ها ی تاثیرگذار، راهنمای طراحی شهری یک بلوار محلی به منظور جذب ساکنان محله جهت ارتقاء تعاملات اجتماعی پیشنهاد گردید.
در این بخش به خلاصه ای از نظریات 7 نظریه پرداز (ویلیام وایت، جان لنگ، پورتا و رنه، یان گل ، استفان کار، سوزان لنارد و هنری لنارد، دکتر محمد نقی زاده) در زمینه طراحی فضای شهرب به منظور افزایش تعاملات اجتماعی پرداخته شد که در نهایت می توان موارد زیر را به عنوان نقطه مشترکی در بین نظریات یافت9: - فرصت های کالبدی مناسب جهت نشستن، مکث و تامل بیشتر در فضا؛ - فضاهای کانونی جهت تجمع افراد مثل، زمین بازی، ایستگاه اتوبوس، مکان غذا خوردن؛ - ورودی های تعریف کننده و دسترسی به فضا به لحاظ بصری و کالبدی؛ - پیش بینی عناصر عملکردی در کنار ابعاد زیبایی شناسانه آن؛ - راه ها و ارتباطات فضایی مناسب و هدایت مردم درون فضا، خوانایی و وضوح فضایی؛ - کنترل دسترسی وسائل نقلیه و امنیت پیاده؛ - تعریف بدنه ها و هویت جداره ها؛ - پیش بینی فعالیت های جاذب؛ - توجه به اقلیم؛ - بهره گیری از تمامی حواس؛ و - استفاده از عناصر طبیعی.