خلاصة:
توسعه و تکامل شبکه های مجازی و رسانه های دیجیتالی در چند سال اخیر، سرآغاز یک انقلاب نرم در ماهیت و کارکرد اطلاعات شده است ؛ به گونه ای که برخی اندیشمندان معتقدند که جهان در حال گذر از عصر اطلاعات به عصر اطلاع رسانی است که در حقیقت نوعی تغییر پارادایم محسوب می گردد. به طور طبیعی ، بروز چنین شرایطی بر همه ابعاد زندگی بشر و از جمله بر ماموریت های سرویس های اطلاعاتی نیز تاثیر گذاشته و آنان را دچار نوعی تحول و دگردیسی می نماید. بر این اساس مسئله اصلی این پژوهش ، شناخت ابعاد و اشکال فعالیت های پنهان سرویس های اطلاعاتی و چالش های اصلی آنها در یک رویکرد پارادایمی و در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات است . مولفین با تکیه بر منابع علمی و تحقیقاتی موجود و مبتنی بر روش تحلیل محتوا و با بهرهگیری از روش طوفان مغزی، اهداف علمی خود را مورد واکاوی قرار داده و به منظور اعتباربخشی و اطمینان و اتقان علمی بیشتر، دستاوردهای تحقیق را به ارزیابی جمعی از خبرگان حوزه مطالعات اطلاعاتی امنیتی و فضای سایبر گذاشته و نتایج به دست آمده از دیدگاه خبرگان را با استفاده از آمار توصیفی مورد آزمون قرار داده و ارزشگذاری کرده اند. نتایجی که در نهایت موید آن است که نوع فعالیت های سازمانهای اطلاعاتی تحت تاثیر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات ـ فضای سایبر ـ دچار تحول پارادایمی شده است و فعالیت های آشکار و پنهان این سازمانها از عملیات اطلاعاتی محصول محوری و کسب حداکثر اخبار، به سمت و سوی عملیات اطلاعاتی تاثیرمحور و تولید و تبادل هدفمند اطلاعات سوق یافته است و جهت گیری آنها را به سرمایه گذاری در حوزههای شناختی و عاطفی ، هوشمندی اطلاعات و شبکه ای شدن آن، خارج شدن محصول اطلاعات از انحصار سازمانهای اطلاعاتی (واسطه زدایی ) تکیه بر مدیریت دانایی محور، اهمیت یافتن مجدد و مضاعف نقش نیروی انسانی ، مجازیسازی فعالیت های اطلاعاتی ، برونسپاری ماموریت های اطلاعاتی و تولید و توزیع اطلاعات نافذ با هدف تاثیر محوری تبدیل نموده است .
ملخص الجهاز:
"نتایجی که در نهایت مؤید آن است که نوع فعالیت های سازمانهای اطلاعاتی تحت تأثیر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات ـ فضای سایبر ـ دچار تحول پارادایمی شده است و فعالیت های آشکار و پنهان این سازمانها از عملیات اطلاعاتی محصول محوری و کسب حداکثر اخبار، به سمت و سوی عملیات اطلاعاتی تأثیرمحور و تولید و تبادل هدفمند اطلاعات سوق یافته است و جهت گیری آنها را به سرمایه گذاری در حوزههای شناختی و عاطفی ، هوشمندی اطلاعات و شبکه ای شدن آن، خارج شدن محصول اطلاعات از انحصار سازمانهای اطلاعاتی (واسطه زدایی ) تکیه بر مدیریت دانایی محور، اهمیت یافتن مجدد و مضاعف نقش نیروی انسانی ، مجازیسازی فعالیت های اطلاعاتی ، برونسپاری مأموریت های اطلاعاتی و تولید و توزیع اطلاعات نافذ با هدف تأثیر محوری تبدیل نموده است .
(میرمحمدی ،١٣٩٠ : ١٣٥) در مجموع می توان گفت که فرایند تکوین فعالیت های پنهان سازمان های اطلاعاتی از هنگام تشکیل تا اواخر قرن بیستم ، به دلیل تکیه بر ابعاد سلبی ، دارای رویکرد محصول محوری ـ تولید، پردازش ، تحلیل و توزیع اخبار و اطلاعات امنیتی ـ بوده و مهم ترین هدف و دستاورد این سازمان ها در طول دوره فعالیت خود جلوگیری از سوء استفاده از آسیب پذیرهای داخلی و به حداقل رساندن تأثیرات تهدیدهای خارجی بوده است .
(ماه پیشانیان ،٣٩٨:١٣٨٩) این تغییر و تحولات متأثر از گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات ، باعث افزایش توانمندی ها، کاهش هزینه ها و ارتباطات وسیع تر گردیده (برکوویتز و گودمن ،٣٣:١٣٨٢) و همین امر موجبات جلب توجه بسیاری از بازیگران جدید به پدیده افکار عمومی برای ساماندهی و سازماندهی آنان در راستای منافعشان شده است ، به گونه ای که امروزه ، سیاست ، جنبه نمایشی بیشتری به خود گرفته و مخاطبانی جهانی را مورد توجه قرار می دهد."