خلاصة:
پژوهش يكي از اساسيترين نيازها براي نيل به پيشرفت و توسعه همه جانبه يك كشور است. اهميت پژوهش باعث شده است كه يكي از اهداف مورد تاكيد در هر نظام آموزشي بويژه در آموزش عالي، افزايش و بهبود مهارتهاي پژوهش كردن در بين دانشجويان باشد. پژوهش كنوني با هدف بررسي نقش ساختار ارزشيابي كلاسي ادراك شده و جهتگيري پژوهشي در انگيزش پژوهشي دانشجويان و پاسخ به اين پرسش كه آيا ساختار ارزشيابي كلاسي ادراك شده و جهت گيري پژوهشي قادر به پيشبيني انگيزش پژوهشي هستند، انجام شد. روش مطالعه اين پژوهش، توصيفي همبستگي و جامعه آماري آن تمامي دانشجويان مقطع دكتري دانشگاه فردوسي مشهد در رشته هاي علوم انساني، علوم پايه و فني و مهندسي بودند. نمونه مورد مطالعه، شامل 110 نفر (شامل 70 مرد و 40 زن) بود كه با استفاده از روش نمونهگيري طبقهاي نسبتي انتخاب شدند. براي گردآوري دادهها از پرسش نامه هاي جهتگيري پژوهشي، ارزشيابي كلاسي ادراك شده و انگيزش پژوهشي استفاده شد. براي تحليل دادهها از تحليل مسير به كمك نرم افزار Lisrel.8.50 بمنظور بررسي رابطه بين متغيرها استفاده شد. نتايج نشان دادند كه ساختار ارزشيابي كلاسي ادراك شده (ساختار ارزشيابي كلاسي تبحري و ساختار ارزشيابي عملكردي) و جهتگيري پژوهشي (پژوهش بنيادي و پژوهش كاربردي) قابليت پيشبيني و اثر بخشي بر انگيزش پژوهشي (انگيزش بيروني، انگيزش دروني و بي انگيزگي) را ندارد. در اين پژوهش، يافته هاي بدست آمده از تحليل مسير براي هر يك از مولفه ها مورد بحث قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
نقش ساختار ارزشيابي کلاسي ادراک شده و جهت گيري پژوهشي دانشجويان در انگيزش پژوهشي آنان محسن حيدرزاده *، بهروز مهرام ** و حسين کارشکي چکيده اهميت پژوهش باعث شده است که يکي از اهداف مورد تأکيد در هر نظام آموزشي به ويژه در آموزش عالي ، افزايش و بهبود مهارت هاي پژوهش کردن در بين دانشجويان باشد.
اين پژوهش با هدف بررسي نقش ساختار ارزشيابي کلاسي ادراک شده و جهت گيري پژوهشي در انگيزش پژوهشي دانشجويان ، انجام شد.
جدول ٣- نتايج ميزان همبستگي ميان جهت گيري پژوهشي ، ساختار ارزشيابي )به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج نشان دادند که ميان خرده مقياس هاي جهت گيري به پژوهش بنيادي و کاربردي با بي انگيزگي رابطه اي معنادار وجود ندارد، اما با خرده مقياس انگيزش بيروني رابطه اي مثبت و معناداري وجود دارد.
براي پاسخ دهي به اين پرسش که آيا جهت گيري پژوهشي و ساختار ارزشيابي کلاسي ادراک شده قادر به پيش بيني انگيزش پژوهشي دانشجويان مي باشد از رگرسيون چند متغيره استفاده شد.
جدول ٨: نتايج اجراي رگرسيون چند متغيره براي پيش بيني انگيزش پژوهشي از طريق خرده مقياس هاي جهت گيري پژوهشي دانشجويان ضريب همبستگي منبع تغييرات ميانگين مجذورات F معني داري )به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج حاصل از رگرسيون چند متغيره نشان مي دهد که ، خرده مقياس هاي پژوهش بنيادي و کاربردي مي تواند تنها انگيزش بيروني (٠/٠٠١> p ،٧/٩٦= F) را پيش بيني نمايند.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي نقش ساختار ارزشيابي کلاسي ادراک شده و جهت گيري پژوهشي در انگيزش پژوهشي دانشجويان مقطع دکتري دانشگاه فردوسي مشهد انجام گرفت .