خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، امکانسنجی برنامهریزی درسی مدرسه محور در نظام برنامهریزی درسی از دیدگاه خبرگان آموزشی استان آذربایجان شرقی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع زمینهیابی و جامعه آماری پژوهش کارشناسان مسؤول و معاونین آموزشی دوره متوسطه نواحی پنجگانه شهر تبریز، مناطق آموزشی (آذرشهر، گوگان، اسکو و خواجه) و اساتید علوم تربیتی دانشگاههای تبریز، آزاد واحد تبریز، فرهنگیان و شهید مدنی آذربایجان بودند. نمونه پژوهش شامل42 نفر کارشناسان مسؤول و 44 نفر از اساتید طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. دادهها از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. برای تعیین روایی، از روایی صوری و محتوایی استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری t تک نمونهای، t دو نمونه مستقل وآزمون فریدمن استفاده شد. نتایج آزمون t تک نمونهای نشان داد که تمرکززدایی از نظام برنامهریزی درسی، کیفیت بخشی آموزشی و اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور با توجه به توانمندیها و ظرفیتهای مدارس ازطریق برنامهریزی درسی مدرسه محور امکان پذیر است (05/0≥P). درحالی که نتایج آزمون t دو نمونه مستقل نشان داد از نظراساتید و کارشناسان مسؤول در امکان تمرکززدایی از نظام برنامهریزی درسی و اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محوربا توجه به توانمندیها و ظرفیتهای مدارس تفاوت معناداری وجود داشته(05/0≥P)، اما در کیفت بخشی آموزشی از طریق برنامهریزی درسی مدرسه محور بین دو گروه تفاوت وجود ندارد(05/0≤P).
ملخص الجهاز:
جدول ٢: آزمون فریدمن جهت اولویت بندی گویه های تمرکززدایی از نظام برنامه ریزی درسی (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج جدول ٢ میتوان نتیجه گرفت که از دیدگاه استادان علوم تربیتی دانشگاههـا بیشترین میانگین رتبه ای(٧/٩٨) به گویه ی «تا چه حد امکانات استانی برای اجرای برنامـه درسـی مدرسه محور پاسخ گوی نیازها است ؟» و کمتـرین میـانگین رتبـه ای (٣/٨٥) بـه گویـه «در تـدوین محتوا تا چه معلمان و اساتید دانشگاه می توانند مشارکت داشته باشند؟» اختصاص دارد.
آیا امکان کیفیت بخشی آموزشی با برنامه ریزی درسـی مدرسـه محـور از دیدگاه خبرگان آموزشی وجود دارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) بنا بریافته های به دست آمده از آزمون t تک نمونه ای، با توجه به این که مقـدار (t) محاسـبه شده (٧٩/١٢) در مقایسه با مقدار (t) جدول(١/٩٦) بزرگ تر است .
آزمون فریدمن جهت اولویت بندی گویه های کیفیت بخشی آموزشی از طریق برنامه - ریزی درسی مدرسه محور براساس دیدگاه اساتید (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج جدول ٦ میتوان نتیجه گرفـت کـه از دیـدگاه اسـتادان بیشـترین میـانگین رتبه ای (٥/١٧) به گویه ی «تا چه حد کسب دانش و اطلاعات توسط معلمـان را در بهبـود وضـعیت آموزشی مؤثر می دانید؟» و کمترین میانگین رتبه ای (٣/٥٧) به گویه «تاچه میزان امکان اسـتفاده از اینترنت در مدارس جهت بهبود وضعیت آموزشی وجود دارد؟» اختصاص دارد.