خلاصة:
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این تحقیق این است که نقش شهرداری تهران در ترویج ابعاد فرهنگی سبک زندگی اسلامی را تعیین نماییم.
روش پژوهش: دربعدفرهنگی مولفههای اخلاق واوقات فراغت مطرح میشود. برای مولفه اخلاق 4شاخص وبرای مولفه اوقات فراغت 6 شاخص درنظرگرفته شده است. پرسشنامه ای با 16گویه طراحی شدکه شامل دوبخش وضعیت مطلوب وموجوداست.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد درمولفه اخلاق گویه«افزایش سطح آگاهی مردم در برخورد با خرافه» بیشترین میانگین وگویه «افزایش تمایل جوانان به امر ازدواج» کمترین میانگین رادارد. همچنین درمولفه اوقات فراغت، «تقویت برنامههای فرهنگسراها» بیشترین میانگین و گویه «معرفی جاذبههای طبیعی وتاریخی» کمترین میانگین رادارد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگراین است که در وضعیت مطلوب شهرداری در همهی گویههای مطرح شده در پرسشنامه دارای نقش میباشد امادر وضعیت موجود تحلیلهای آماری نشان میدهد شهرداری تاکنون موفق به ایفای نقش در حوزههای مطرح شده دراین پژوهش به صورت برجسته نشده است.
Introduction and the goal of research: the goal of this research is to determine the role of Tehran municipality in promoting cultural dimension of Islamic lifestyle.
Methodology: In cultural dimension, two components of ethics and leisure are raised. In this study, 4 indicators for ethics and 6 indicators for leisure were determined. A 16-item questionnaire was developed which included two parts of the ideal situation and the status quo.
Findings: The study findings show that the highest and the lowest mean among the indicators of ethics belong to “increased awareness of people in dealing with superstition” and “increased tendency of young people to marriage”, respectively. In addition, among the indicators of leisure, “strengthening the programs of cultural centers” and “introduction of natural and historical attractions” obtained the highest and the lowest mean, respectively.
Conclusion: The results indicate that all items of the questionnaire are involved in the ideal situation of the municipality. On the other hand, statistical analyses show that the municipality has not managed to play a decisive role in the areas related to the status quo.