خلاصة:
از مهمترین معیارها برای سنجش توسعهیافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارند. در جوامع پیشرفته و توسعهیافته، حضور زنان مؤثرتر و پررنگتر است. از آنجا که توزیع عادلانه موقعیتها و منابع میان زنان و مردان موجب رشد اقتصادی و بهرهوری بیشتر میشود، بررسی تأثیر نابرابریهای جنسیّتی بر شاخص توسعه انسانی، بهعنوان معیاری برای سنجش توسعه اقتصادی، ضرورت مییابد. در این پژوهش به کمک دادههای تابلویی و روش سیستم معادلات همزمان، با استفاده از نرمافزار استاتا(STATA)، اثر نابرابریهای جنسیّتی در آموزش و اشتغال بر شاخص توسعه انسانی و مقایسه بین این دو اثر، در سه گروه کشورهای در حال توسعه، در حال گذار و توسعهیافته طی سالهای 1990 تا 2010 بررسی شد. نتایج نشان داد که نابرابریهای جنسیّتی در اشتغال و آموزش، بر شاخص توسعه انسانی اثر منفی دارند و نابرابری جنسیّتی در اشتغال بر شاخص توسعه انسانی نسبت به نابرابریهای جنسیّتی در آموزش اثر بزرگتری دارد.
ملخص الجهاز:
"مقایسة اثر نابرابری های جنسیتی در اشتغال و آموزش بر شاخص توسعة انسانی (۱۹۹۰-۲۰۱۰) مجید صامتی 1 دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان * معصومه پاشا زانوسی 2 کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه اصفهان چکیده از مهم ترین معیارها برای سنجش توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنـان درآن کشور دارند.
در این پژوهش به کمک داده های تابلویی و روش سیستم معادلات همزمان ، بـا اسـتفاده از نرم افزار استاتا(STATA)، اثر نابرابری های جنسیتی در آموزش و اشتغال بر شـاخص توسـعة انسـانی و مقایسة بین این دو اثر، در سه گروه کشورهای در حال توسعه ، در حال گذاروتوسعه یافته طی سـال هـای ١٩٩٠ تا ٢٠١٠ بررسی شد.
برای تبیین نابرابری میان زنان و مردان شـاخص هـای توسـعه جنسیتی در سال ۲۰۰۰ میلادی مطرح شد که مقدار این شـاخص بـرای همـة کشـورها بـدون توجه به درجة توسعه یافتگی آن ها، پایین تر از شاخص توسعة انسانی بودو گویای ایـن مطلـب است که امکان دسترسی زنان به نیازهای اساسی ، کم تر از مـردان اسـت .
در واقع تحصیلات زنان و منزلت اجتمـاعی آن هـا باعث شده که زنان سال های بیشتری را صرف تحصیل کرده ، سن ازدواج را عقـب براننـد ودر نتیجه این امر موجب کاهش ملاحظه پذیر سطح باروری شده است (ضیایی بیگدلی و همکـاران ، (۱۳۸۵ هزینة سرانه بهداشت (HXP)، در کشورهای توسعه یافتـه ، در سـطح ۰,۰۵معنـادارو دارای اثر مثبت بر نرخ باروری است .
نسبت سال های تحصیل زنان به مردان (RED) دارای اثر منفی بر رشد جمعیـت اسـت امـا این اثر تنها در کشورهای توسعه یافته در سطح ۰,۰۵معنادار شده است ."