خلاصة:
امروزه مشاركت و توسعه به عنوان دو عنصر مرتبط و مكمل همديگر مطرح مي باشد زيرا به اعتقاد صاحب نظران افزايش ميزان مشاركت به عنوان يكي از نشانه هاي توسعه مطرح است و در اين بين توجه به نيازهاي آموزشي و مهارتي روستائيان مي تواند ميزان مشاركت روستائيان در فعاليت هاي عمراني را افزايش دهد؛ بنابراين پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش ظرفيت سازي آموزشي بر ميزان مشاركت روستائيان در فعاليت هاي عمراني و به روش پيمايشي صورت گرفته است؛ بنابراين از نوع پژوهش-هاي توصيفي- تحليلي بوده است. جامعه ي آماري اين پژوهش 49901 نفر ساكن 29 روستاي شهرستان بناب جامعه ي آماري اين پژوهش را تشكيل مي باشد كه از اين ميان بر اساس فرمول كوكران و به صورت تصادفي 400 نفر به عنوان تعداد نمونه و به روش تصادفي ساده انتخاب شده است. روايي صوري پرسشنامه با كسب نظر پانل متخصصان در سطح خيلي خوب و پايايي پرسشنامه نيز با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ 92/0 محاسبه شده است. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آزمون پيرسون و آزمون رگرسيون چند متغيره نشان مي دهد كه از بين متغيرهاي ظرفيت سازي آموزشي ميزان استفاده از خدمات مشاوره، رضايت از خدمات آموزش و ميزان مطالعه كتاب با ميزان مشاركت روستائيان در فعاليت هاي عمراني رابطه ي مثبت و معني دار وجود دارد. همچنين در آزمون رگرسيون چند متغيره خطي متغيرهاي مربوط به ظرفيت سازي آموزشي توانايي تبيين 87 درصد از تغييرات مربوط به ميزان مشاركت روستائيان در فعاليت هاي عمراني را دارند. بنابراين به منظور توانمند ساختن جوامع روستايي جهت مشاركت فعال در عمران و آباداني روستا، اقدام به تقويت ظرفيت هاي آموزشي از طريق آموزش و مشاوره مستقيم نمود.
ملخص الجهاز:
"همچنین در زمینه ی اهمیـت آموزش نیز اتفاق نظر وجود دارد که یکی از پایه های اساسی برای دست یابی به توسعه محسـوب میشود (٣٨٠-٣٧٥ :٢٠٠٣ ,Copland) به طوری که فاجرلیند١ (٢٠٠١) معتقد اسـت کـه بـرای رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کسب آمـوزش و مهـارت اجتنـاب ناپـذیر اسـت بـه عبارتی ظرفیت سازی آموزشی فرآیندی است که توسط آن افراد، سازمان ها، مؤسسات و جوامـع میتوانند از طریق دست یابی به منابع آموزشی توانـاییهـای و مهـارت هـای خـود را (فـردی یـا جمعی) برای اجرای وظایف خود، حل مشکلات ، تعیین اهداف و نیل به اهداف مشـترک توسـعه دهند؛ بنابراین این تعریف ظرفیت سازی آموزشی از طریق در اختیـار گذاشـتن منـابع آموزشـی (آموزش مستقیم ، استفاده از کتاب و کتابخانه ، استفاده از وسـایل ارتبـاط جمعـی ماننـد رادیـو تلویزیون و...
(Westirk, 2004 شهرستان بناب با ٢٩ روستا و جمعیتی ساکن روستایی بالغ بر پنجاه هزار نفر نیروی عظیمـی را برای مشارکت و پیشبرد طرح های عمرانی فراهم نموده است ، ولـی بایسـتی توجـه نمـود کـه هنوز به دلایلی از جمله نبود سواد و مهارت کافی هنوز خیلی از روستائیان شهرستان بنـاب بـه اهمیت مشارکت در روند مدیریت توسعه ی روستایی آگاهی ندارند در واقع آنان با وجود داشـتن ظرفیت های بالقوه ، به دلیل عدم آگاهی کافی به صورت بالفعل نتوانستند از ظرفیـت هـای خـود برای نقش آفرینی در روند توسعه ی روستای خود استفاده نمایند؛ که در این میان نقش آمـوزش و آگاهیبخشی بیش ازپیش آشکار میشود.
نتایج جدول (٧) نشان میدهد که تمامی متغیرهای مربوط به ظرفیت سازی و میزان مشارکت روستائیان در فعالیت های عمرانی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و در این بین میزان ارتباط متغیرهای میزان شرکت در کلاس های آموزشی، میزان منطبـق بـودن آمـوزش بـا نیـاز، میـزان مطالعه کتاب ، رضایت از خدمات آموزشی و میزان اسـتفا ده از خـدمات مشـاوره بـیش از سـایر متغیرها بوده است ."