خلاصة:
روایی،[1] مهمترین ویژگی هر سنجه و تنها جواز استفاده از نتایج یک پژوهش است. زمانی که پژوهش دربارۀ موضوعاتی همچون دینداری باشد، بررسی روایی، اهمیت بیشتری خواهد داشت؛ زیرا این قبیل موضوعات بهدلیل پیچیدگی و پنهانبودگی، در مرحلة جمعآوری، ارزیابی و تحلیل نتایج بیشتر در معرض آسیبهای روشی هستند. با وجود این، به نظر میرسد بیشتر مطالعات سنجش دینداری در ایران، دقت لازم را دربارة روایی به کار نبستهاند. این کمتوجهی به دو صورت رخ داده است: یک، بررسینکردن روایی یا بررسینکردن درست و کامل آن و دوم، گزارشندادن دقیق و مناسب از آن. بررسی و احراز این مدعا، مستلزم مرور دوبارة پیمایشهای سنجش دینداری در ایران است. در این مقاله پس از بیان اهمیت و ضروت توجه افزونتر به مسألة روایی در این مطالعات، تلاش شده است با بازخوانی انواع روایی و بررسی قابلیت و کاربردهای هر یک، مناسبترین نوع آن برای مطالعات دینداری، شناسایی و معرفی شود؛ سپس با اتکا به همین ملاحظات، مهمترین پیمایشهای سنجش دینداری در ایران نقد و بررسی شده و نقصانهای موجود در هر کدام و راههای علاج آن نشان داده شده است. این مطالعه نشان میدهد تنها روایی لازم و موجه برای این مطالعات، بررسی «روایی محتوا» است و پژوهشهای منتخب، با ضعف و کمبودهای جدی در زمینة این نوع از روایی مواجه هستند. از آنجا که این پژوهشها از برجستهترین مطالعات انجامشده در زمینة سنجش میزان دینداری در ایران هستند، میتوان ادعا کرد ضعف روایی در پیمایشهای دینداری در ایران، عارضهای عمومی است و با اتکا به یافتههای این پژوهشها، به برآورد دقیقی از میزان دینداری ایرانیان نمیتوان دست یافت؛ بنابراین باید در تعمیم نتایج و تحلیل وضع دینداری در ایران بر اساس یافتههای موجود با احتیاط بیشتری عمل کرد.
Introduction
Validity is the most important feature of a measure and this feature is the only permission for using the result of study. When research is on topics such as religion, the validity will be even more important. Such concepts like religion are complex, invisible and very hard to know. In addition, measuring the religiosity has its own conceptual and methodological requirements that distinguish it from measuring simple and objective concepts. Due to this complexity and invisibility, these issues are more vulnerable to methodological hazards. Therefore should be increase carefully to decrease the probability of error in these studies. Despite this, it seems that most religiosity measurement studies in Iran do not pay enough attention about validity of their measures. This inattention has happened in two ways; first, not checking or completely checking the validity of measure; and two, not giving an accurate and appropriate report about it. While checking the validity is important for researcher to ensuring the result, the reporting of validity is important for audience for accepting the result. Evaluation and verification of this claim requires re-reviewing religiosity measurement surveys in Iran with this consideration.
Material and Methods
In this research after describing features of triple kinds of validity, content validity, criterion validity and construct validity and insufficiencies and problems of each one, have been pointed to usage of them in religiosity measurement studies and essentials and defects of this usage. Theoretical and empirical evaluations showed that most appropriate type of validity for religiosity surveys is content validity. Based on these consideration and other considerations about survey, questionnaire, definition and model of religiosity, most important religiosity measurement surveys in Iran have been evaluated and criticized. First focused on definition and model of religiosity in these studies; then evaluated validities in each study evaluated and criticized and finally, content validity of measure of each study, that mainly has been questionnaire, completely evaluated. We do not have a special method for this research. Our way is review, criticize and compare. But we have some criterion to choose the most important surveys about religiosity measurement. First is amount of people were involving in the survey and second is the background of the person who conducts the survey.
Discussion of Results and Conclusions
This research shows important defects in evaluating and reporting validity in most of these studies. Despite the claim of the researcher of evaluating the validity in their studies, most of them do not pay appropriate attention to this important feature. Our research shows that the criterion and construct validity are not enough for validity of that measure. For this reason the studies that just using these validity are not valid in this perspective. Some studies use and evaluate content validity but evaluating the content validity has some preparations and requirements that they do not provide and therefore their validity is not complete and sufficient. Inappropriate evaluating or not evaluating of content validity has a serious effect on the measure and especially on the items of the measure such as questionnaire that all of the reviewed surveys shows that effect. Most of these defects can be corrected if the researchers pay more attention to the validity and reporting it in their studies. Because these studies are the most important studies in field of religiosity measurement and because other works typically have been done with adoption and reference of them, one can guess that weakness of validity in religiosity measurement surveys in Iran is a general illness. Therefore, their results should be used with more caution.
ملخص الجهاز:
"جدول 1- پیمایشهای منتخب عنوان پژوهش پژوهشگر سال انجام تعداد نمونه گرایشهای فرهنگی و نگرشهای اجتماعی در ایران اسدی 1353 4420 بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران محسنی 1374 3540 نگرشها و رفتارهای دینی نوجوانان تهرانی و دلالتهای آن بر نظریة سکولارشدن* سراجزاده 1375 391 ارزشها و نگرشهای ایرانیان: موج اول رضایی 1379 16824 ارزشها و نگرشهای ایرانیان: موج دوم گودرزی 1381 4581 گرایشهای فرهنگی و نگرشهای اجتماعی ایرانیان گودرزی 1383 8608 آمادهسازی مقیاس دینداری و ارزیابی سطوح دینداری اقشار مختلف جامعة ایران خدایاریفرد 1388 1386 پیمایش ملی سنجش دینداری در ایران طالبان 1388 5000 دینداری ایرانیان کاظمی و فرجی 1389 3493 دین و بزهکاری جوانان ابراهیمی 1389 5000 * این پیمایش، شرط نخست را ندارد؛ یعنی اجرای آن در سطح ملی است، در عین حال بهدلیل داشتن دیگر شرایط بهخصوص کثرت اقتباس از مدل آن انتخاب شده است.
جدول 4- وضع پژوهشهای منتخب از نظر بررسی و گزارش روایی پژوهش گزارش روایی نوع روایی بررسیشده نقص در روایی اسدی (1353) ارائهنشده - - محسنی (1374) ارائه محتوا نبود تشریح و توضیحات اطمینانآور از قضاوت داوران سراجزاده (1375) ارائه ملاکی، سازه، محتوا نبود اطمینان به ملاک، نبود اطمینان به نظریه، نبود تشریح و توضیحات اطمینانآور از قضاوت داوران رضایی (1380) ارائه سازه، محتوا نبود اطمینان به نظریه، نبود تشریح و توضیحات اطمینانآور از قضاوت داوران گودرزی (1382) ارائهنشده - اکتفا به چگونگی تدوین پرسشنامه و چگونگی استفاده از نظرات کارشناسان گودرزی (1383) ارائهنشده - ناگزیر از اعتماد به روایی پیمایشهای قبلی خدایاریفرد (1388) ارائه ملاکی، تحلیل عاملی، محتوا نبود اطمینان به ملاک، نبود کفایت تحلیل عاملی، نبود تشریح و توضیحات اطمینانآور از قضاوت داوران طالبان (1388) ارائهنشده - اکتفا به اشاراتی دربارة چگونگی تدوین سنجه کاظمی و فرجی (1389) ارائه تحلیل عاملی کافینبودن تحلیل عاملی ابراهیمی (1389) ارائه اشاره به روایی پیمایش مورد اقتباس اعتماد به روایی پیمایش مورد اقتباس بررسی روایی محتوای پژوهشهای منتخب پیش از این توضیح داده شد که تنها روایی مناسب برای پیمایشهای دینداری، روایی محتوا است و انواع دیگر آن چندان اطمینانبخش نیستند و به کار نمیآیند."