خلاصة:
سنجش و مقايسه كمي و كيفي انتشارات علمي دانشگاهها از شيوههاي بسيار مفيد ارزيابي نسبي توليدات علمي بر مبناي امكانات و فرصتهاي موجود است. در نظامهاي رتبهبندي مختلف، ارزيابي توليدات علمي بر مبناي شاخصهاي مختلفي صورت ميگيرد كه آگاهي از اين شاخصها و بررسي نقاط قوت و ضعف دانشگاهها با توجه به اين شاخصها، جهتدهنده بسيار خوبي براي رسيدن به جايگاهي برتر و بهتر است. در اين تحقيق سعي شده با استفاده از روشهاي تحليل واريانس چندمتغيره، وجود يا عدم وجود تفاوت جايگاه دانشگاههاي ايران با دانشگاههاي برتر جهان در نظام رتبهبندي ليدن بررسي و عوامل موثر بر دلايل اين تفاوت ها به كمك تحليل تشخيصي مشخص گردد. براي تحقق اين امر، دانشگاههاي موجود در رتبهبندي پايگاه Web of Science كه در سالهاي 2013-2010 داراي توليد علمي بودند مورد بررسي قرار گرفته اند. به اين صورت كه 13 دانشگاه ايراني موجود در نظام رتبهبندي ليدن به عنوان گروه يك، 25 دانشگاه هم رتبه با دانشگاههاي ايران در اين نظام به عنوان گروه دو و 25 دانشگاه برتر اين نظام هم در گروه سه قرار گرفتند. با توجه به نتايج بدست آمده هر يك از شاخصهاي تعداد مقالات، تعداد كل استنادات، تعداد كل استنادات بر اساس رشته و سال، تعداد استناد 1%، سهم انتشارات مشترك داخلي، سهم انتشارات مشترك فاصله طولاني، ميانگين استنادات بر اساس رشته و سال باعث شده است دانشگاههاي برتر ايران در جايگاهي پائينتر از دانشگاههاي برتر جهان قرار گيرند. همچنين تركيب عواملي همچون تعداد و سهم انتشارات مشترك بينالمللي، تعداد انتشارات مشترك فاصله كوتاه، تعداد انتشارات مشترك فاصله طولاني، سهم استناد 1%، سهم انتشارات مشترك بينالمللي، سهم انتشارات مشترك صنعت، سهم انتشارات مشترك فاصله كوتاه، سهم انتشارات مشترك فاصله طولاني باعث ايجاد تمايز بين اين دو گروه از دانشگاهها شده است
Evaluating and comparing the quality and quantity of scientific publications is a helpful method for relative evaluation of science at universities which is made based on facilities and opportunities. In different rating systems، the assessment of scientific publication is based on various indicators. Knowing these indicators and analyzing the strengths and weakness of the universities with regard to them، orient the universities to a better position and rank. Therefore، in this study، we have usedmultivariate analysis of variance and discriminant analysis to investigate the differences between the top universities and Iran universities in the ranking of Leiden in order to identify an approach for reforming. According to the results of each of the indicators such as the p، TNCS، MNCS، P(top 1%)، PP(collab)، PP(>5000 km) cause the low rank for Iran universities in comparison to the world ones. In addition، the combination of factors such as the number and share of joint international publications، the number of joint publications both short and long distance، citing the share of 1%، the share of international joint publications، joint publishing industry share، the share of joint publications are short، long distance