خلاصة:
ارزيابي فناوري يكي از مولفه هاي اصلي مديريت فناوري و دربرگيرنده فرآيندي است كه بر اساس آن بنگاه ها پس از شناسايي فناوري ها، ميزان جذابيت آنها و توانمندي و قابليت هاي خود در آن فناوري ها را ارزيابي مي كنند. يكي از كاربردهاي مهم اين مقوله، بكارگيري نتايج ارزيابي فناوري در تدوين راهبرد فناوري و تعيين اولويت هاي سرمايه گذاري است. مدل هايي كه تاكنون در حوزه ارزيابي فناوري توسعه داده شده اند همگي به موضوع ارزيابي يك فناوري خاص در سطح يك بنگاه تمركز داشته اند. اين در حالي است كه در بيرون از مرزهاي بنگاه و در سطح زنجيره تامين، معمولاً با مجموعه اي از فناوري هاي به هم پيوسته روبه رو هستيم كه با محصولات/فناوري هاي درون بنگاه ارتباط داشته و تصميمات بنگاه را متاثر مي كنند. بنابراين تصميم گيري در مورد توسعه يا بكارگيري يك فناوري جديد در محصولات بنگاه مادر، بدون توجه به جذابيت آن براي تامين كنندگان و توانمندي ايشان در محقق ساختن اين هدف امكان پذير نخواهد بود. مقاله حاضر در پاسخ به اين خلاء نظري به ارائه مدلي پرداخته اند كه ارزيابي فناوري را در بنگاه هاي مادر داراي زنجيره تامين گسترده (با توجه به نظرات و توانمندي هاي تامين كنندگان) امكان پذير مي سازد. در اين مقاله از يك رويكرد كيفي به عنوان روش تحقيق استفاده شده است. داده ها از طريق انجام مصاحبه هاي عميق اكتشافي با خبرگان (كه به صورت هدفمند از صنعت خودروسازي ايران انتخاب شده اند) جمع آوري شده است. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از روش تحليل تم مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و بر اساس يافته هاي تحقيق اقدام به طراحي مدل شده است. در مرحله بعدي نيز اعتبار مدل طراحي شده با استفاده از روش گروه كانوني مورد تاييد قرار گرفته و نهايتاً در قالب دو فقره تجربه صنعتي مختلف صحه گذاري شده است.
Technology evaluation is one of the main funtions of technology management in all corporations. It contains the assessment of product and/or process technologies' attractiveness as well as the firms' technological capabilities. The result of technology evaluation is normally used for technology strategy formulation. Despite the importance of technology strategy at corporate level which includes investment priorities of corporation، its subsidiaries and the supplier's network in the field of technology، almost all of technology evaluation models and frameworks are designed for single companies and don't consider the situation of suppliers. However، the motives and capabilities of supply chain regarding the development/acquisition and implementation of new technology in the end product should be taken into account by corporations. Otherwise، new product development process at corporate level might fail or become successful in term of time and cost. In this paper، we propose a conceptual model for evaluation of technologies which integrates corporation and it suppliers' motives and capabilities regarding a specific technology. By reviewing the literature، interviewing experts from automative industry and then using thematic analysis method، the first draft of proposed model is conceived. The model is subsequently verificated and validated through a focus group. Finally، the applicability of model is confirmed via two case studies.