خلاصة:
در اين مقاله، عوامل موثر بر جذب دانشجو توسط موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي به استناد ديدگاه هاي ذينفعان و سياستگذاران اين خردهنظام از دو جنبه ميزان اهميت و عدم قطعيت رخداد آنها طي افق زماني سند چشم انداز 1404 مورد شناسايي قرار گرفته اند. به اين منظور، روش پژوهش آميخته شامل اجرا و تحليل مصاحبه هاي نيمه سازمان يافته با صاحبنظران حوزه آموزش عالي غيرانتفاعي )در بخش كيفي( و جمع آوري و تحليل نظرات ذينفعان و سياستگذاران در قالب پرسشنامه تهيه شده از نتايج تحليل كيفي )در بخش كمي(، اجرا شده است. در بخش كيفي 103 عامل (خرده مقوله) در 4 سطح كلي بينالمللي، ملي، نظام آموزش عالي كشور و نظام دروني اين موسسات شناسايي شدند. نتايج بخش كمي نشان داد كه بنا بر ديدگاه هر دو گروه ذينفعان و سياستگذاران، كيفيت آموزشي موسسات غيرانتفاعي و رتبه و اعتبار آنها طي ده سال آينده به عنوان مهمترين عامل جذب دانشجو توسط آنها مطرح خواهد بود. به علاوه، از ديدگاه ذينفعان، وضعيت بودجه تخصيصي به دانشگاه هاي دولتي و وضعيت دانشگاه آزاد اسلامي، داراي بيشترين عدم قطعيت بودهاند. سياستگذاران نيز، وضعيت بازار كار و اشتغال در كشور و رقابت جريان هاي سياسي طي ده سال آينده را به عنوان عواملي با بيشترين عدم قطعيت تلقي كرده اند. آزمون هاي آماري نشان داده اند كه بين نظرات ذينفعان و سياستگذاران در سطوح 4گانه كلي مورد اشاره در بالا، تفاوت معني داري به جهت ميزان اهميت عوامل وجود نداشته است ليكن سياستگذاران، بيشترين عوامل داراي عدم قطعيت را در سطوح ملي ؛ و ذينفعان، اين عوامل نايقين را ذيل سطح نظام آموزش عالي كشور ارائه نموده اند.
Recruitment of students in recent years shows a semi-rapid decline trend in Iranian higher education system. Cause of lack of governmental budget، this situation is critical for nonprofit higher education institutes. It seems these institutes gradually fade if such conditions to be continued ، so determination of effective factor in student recruitment has particular importance in future of these institutes . In this study a mixed method of research was used for identification and evaluation of effective factors in student recruitment for 10 years ahead. In the qualitative section، Semi structured interviews were conducted with key informants in nonprofit universities in Iran. Interviews continued to reach theoretical saturation in main categories. Also environmental scanning of these universities during the last decade was used based on archived & documented information (including manuscripts، laws، regulations،…) Results showed that، uncertain factors were classified to four main levels as follows: International (5 categories & 16 sub categories)، national (10 categories & 29 sub categories)، higher education sectors (5 categories & 30 sub categories) and finally institutional level (6 categories & 34 sub categories). In quantitative section، key informant respondents (including 28 policy makers & 43 beneficiaries) had ranked mentioned levels by evaluation of their importance & uncertainty of 103 sub factors via a questionnaire including a 10 points scale system. Results showed that، there was no significant difference between two group of respondents about values of importance of 4 main levels of factors (p > 0.05). Also policy makers responses showed that national level had the main uncertainty، but beneficiaries’ responses showed that higher education sector level had the main uncertainty.