خلاصة:
در میان تمامی مباحث مربوط به شهر پایدار، مبحث حمل ونقل شهری در اولویت قرار دارد. حمل ونقل در واقع موضوعی محوری در زندگی ما و نیز یکی از مشکلات جدی است که با آن روبه رو هستیم . نظر به اینکه بافت تاریخی و کهن هسته مرکزی اغلب شهرها، که عناصر ارزشمند و باستانی شهر را در خود جای داده و به مثابه هویت و پیشینه شهروندان است با مشکلات متعدد کالبدی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است و سهولت دسترسی فیزیکی و بصری به این بخش از شهر، میتواند موجب ارتقا سطح شاخص های کیفیت محیط شود؛ لزوم توجه به سیاست های جدید شهرسازی در امر برنامه ریزی حمل ونقل از طریق دسترسی پیاده ، دوچرخه و حمل ونقل عمومی را در این گونه از بافت ها نشان میدهد. این مقاله نیز باهدف اصلی ضرورت پایدارسازی حمل ونقل در بافت های تاریخی در جهت ارتقاء کیفیت محیطی درصدد آن است ؛ ضمن مطالعه ادبیات نظری، به بررسی اقدامات حمل ونقلی صورت گرفته در مرکز تاریخی شهر مشهد در نگاهی تطبیقی - تحلیلی با نمونه بارز و موفق جهانی مرکز تاریخی شهر فرایبورگ بپردازد و به این پرسش اساسی که " آیا پیاده سازی حمل ونقل پایدار در بافت های تاریخی میتواند سبب ارتقاء سطح شاخص های کیفیت محیط شهری گردد یا خیر"، پاسخ دهد. پژوهش حاضر؛ ضمن ارائه شاخص های مناسب ، با استفاده از روش چک لیست های کیفی دودویی طراحی شهری و نیز مطالعه تطبیقی – تحلیلی صورت گرفته ، نشان می دهد که پیاده سازی حمل ونقل پایدار در بافت های تاریخی موجب احیاء و ارتقاء سطح شاخص های کیفیت محیط شهری خواهد شد.
ملخص الجهاز:
"("فرش شهر") غنای حسی و هویت توجه به تطابق عینیت شهروندان از محیط ساخته شده جدید با ذهنیت قبلی آن ها و به کارگیری مفاهیم گذشته به کمک فنون جدید و بر اساس نیازهای امروزی و خلق محیطی آشنا و پیوند با گذشته بهبود کیفیت زندگی حفظ مرکز شهر به عنوان حوزه تاریخی با الهام از اصول گذشته تحریک حسی از تاریخ با طراحی نمادهای تاریخی ایمنی و امنیت تبدیل حرکت های سریع به حرکت های آرام طراحی مبلمان مناسب جهت فضای مکث و تعاملات اجتماعی، زیباسازی محیطی، روشنایی فضا گسترش شبکه دوچرخه سواری توسعه دوچرخه سواری بودجه بیشتر برای پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل ونقل عمومی توسعه منطقه مخصوص عابران پیاده و ایجاد درختان ، آب نما، صندلی، لامپ ها و اشیاء هنری و نیز عناصر تجاری کارایی و عدالت ایجاد حلقه شارستان رضوی به منظور کاهش ترافیک خیابان های اصلی (برنامه ریزی برای سواره در عین اولویت قرار دادن پیاده ) ضمن توجه به کمیت ، کیفیت و کارایی نیز در اقدامات صورت گرفته ، لحاظ شده است ساخت یک جاده حلقوی در اطراف مرکز شهر پس از خروج ماشین از خیابان های اصلی و جانبی مرکز شهر به منظور دسترسی سواره توسعه منطقه مخصوص عابران پیاده مالیات و مقررات گران تر استفاده از ماشین مأخذ: نگارندگان منابع احد نژاد، محسن ؛ روستایی، شهریور؛ زنگیشه ای، سجاد."