خلاصة:
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی، اضطراب وجودی، و هوش معنوی پرداخته است. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده نفت اهواز در سال تحصیلی90-89 بود. از میان این دانشجویان 112 نفر به طور تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو بخش مساوی آزمایش و گواه گمارده شدند. از این تعداد 94 نفر تا آخر با پژوهش همراهی کردند که در دو گروه آزمایشی (48 نفر) و گواه (46 نفر) قرار داشتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، و اضطراب وجودی گود (1974). این تحقیق یک پژوهش آزمایشی میدانی حقیقی از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه است. بعد از انجام پیش آزمون برای گروههای آزمایشی و گواه، گروه آزمایش در 15 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش هوش معنوی بر اساس 7 مرحله بسته آموزشی بوول (2004) قرار گرفتند. آنگاه پس آزمون برای گروههای آزمایش و گواه انجام شد. نتایج تحلیل واریانسهای چندمتغیری بیانگر افزایش معنیدار تمام مؤلفههای بهزیستی روانشناختی (شامل پذیرش خود، هدف و جهتگیری در زندگی، رشد شخصی، تسلط بر محیط، استقلال و خودمختاری، و روابط مثبت با دیگران)، و هوش معنوی، و کاهش اضطراب وجودی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه است.
ملخص الجهاز:
از جمله - spiritual intelligence (SI) or spiritual qoutient (SQ) - Zohar &Marshall - Emmons - Gardner - spirituality - Kates - Wigglesworth بوول 1 (2004) يك بستهی آموزشي مدون 7 مرحلهاي همراه با تمرينات عملي براي بهبود هوش معنوي ارایه كرده است كه به اختصار مراحل آن عباتند از: هشياري 2 ، معني 3 ، ارزيابي 4 ، متمرکز متمرکز بودن 5 ، بصيرت 6 ، نشانه روی 7 ، و رسالت 8 .
از آنجا که پژوهشهای پیشین نشان دادهاند هوش معنوی با مقوله «عملکرد موفق» (آمرام، 2009)، «سلامت روان» (لطفی و سیار، 1387) ارتباط دارد، و از سوی دیگر سازههای معنوی مانند وابستگی به خدا (اوکوزی 14 ، 2010)، مذهب، معنویت، و تجارب اوج 15 (ناتان 16 ، 2010)، تطابق مبتنی بر معنایابی - Bowel - awareness - meaning - evaluation - being centered - vision - projection - mission - Sisk - Green & Noble - Hosseini, Elias, Krauss, & Aishah - Ryff - Keyes - Okozi - peak experiences - Nathan (ری 1 ، 2005)، و بهزیستی معنوی (رامیرز دو لئون 2 ، 2002) با بهزیستی روانشناختی ارتباط مثبتی دارند، و همچنین بهزیستی روانشناختی همبستگی معکوسی با چالشهای معنوی دارد (شریبر 3 ، 2009)، لذا انتظار میرود که آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی تأثیرگذار باشد، هرچند پژوهشی یافت نشد که به طور مشخص ارتباط هوش معنوی با بهزیستی روانشناختی را بررسی کرده باشد.