خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی انگیزهی پیشرفت دانشجویان میباشد. روش پژوهش به کار رفته در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه تحقیق شامل 350 نفر از دانشجویان پسر بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای استفاده شد. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از آزمون شخصیتی نئو (NEO) و پرسشنامهی انگیزه پیشرفت هرمانز (AMQ) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافقی بودن و وجدانی بودن با انگیزهی پیشرفت رابطه معنادار مثبت وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین ویژگی شخصیتی روان نژندخویی با انگیزهی پیشرفت رابطهی منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و انگیزهی پیشرفت همبستگی چندگانه وجود دارد و ویژگی شخصیتی وجدانی بودن بهترین پیشبینی کنندهی مثبت انگیزه پیشرفت و ویژگی شخصیتی رواننژندخویی پیشبینی کنندهی منفی انگیزهی پیشرفت میباشد.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافقی بودن و وجدانی بودن با انگیزهی پیشرفت رابطه معنادار مثبت وجود دارد.
چامورو پرموزیک و فورنهام 8 (2009) روانژندخویی را عاملی از شخصیت میدانند که در یک سوی پیوستار ثبات عاطفی بالا و اضطراب پایین و در سوی دیگر پیوستار بیثباتی عاطفی - personality traits - big five personality traits model - neuroticism - extraversion - openness to experience - conscientiousness - agreeableness - Chamorro- Premuzic & Furnham و اضطراب بالا قرار دارد.
- trust - straight- forwardness - altruism - compliance - modesty - tender- mindedness - Hogan - Digman - Dollinger & Orf - Komarraju, Karau, & Schmeck - Bipp, Steinmayr, & Spinath کوماروجو و کارو (2005) در تحقیقی که بر روی 172 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی انجام دادند به بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی و انگیزش تحصیلی پرداختند.
نتایج تحقیق آنها نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی وجدانی بودن و باز بودن به تجربه با انگیزه پیشرفت به عنوان یکی از مؤلفههای انگیزش تحصیلی رابطهی مثبت وجود دارد.
- Barry, Lakey, & Orehek - Dorros, Hanzal, & Segrina - Chowdhry & Amin 4- بین ویژگیهای شخصیتی توافقی بودن و انگیزه پیشرفت دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری شیوههای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان با روش ورود (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول 2 ملاحظه میشود بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافقی بودن و وجدانی بودن با انگیزه پیشرفت در سطح 01/0>P رابطهی مثبت معناداری وجود دارد.