خلاصة:
هدف
پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری براضطراب اجتماعی و کنترل قند خون
کودکان مبتلا به دیابت ملیتوس نوع یک بود.. بدین
منظور 38 نفراز کودکان مبتلا به دیابت ملیتوس نوع یک شهر تهران به شیوه تصادفی
ساده انتخاب شدند در این پژوهش از روش کارآزمایی بالینی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون
با گروه کنترل استفاده شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه علائم مرضی کودک فرم
والد (CSI-4) و آزمایش HbA1C بود، که
در پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. سپس برای آزمودنیها گروه
آزمایش، 12 جلسه 45 دقیقهای درمان شناختی ـ رفتاری فردی اجرا شد. برای تحلیل دادهها
از تحلیل کوواریانس یک متغیری و چندمتغیری استفاده شد. نتایج تفاوت معنیداری بین
گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ تأثیرگذاری درمان شناختی ـ رفتاری را روی
متغیرهای مورد مطالعه نشان داد. به عبارت دیگر درمان شناختی ـ رفتاری موجب کاهش
اضطراب اجتماعی و بهبود کنترل قند خون در گروه دریافتکننده درمان شناختی ـ رفتاری
نسبت به گروه کنترل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که درمان شناختی ـ رفتاری میتواند
به عنوان یکی از مداخلات درمانی اثربخش جدید در حوزه دیابت به خصوص در کودکان
دیابتی در کنار سایر درمانهای موجود مطرح شود.
ملخص الجهاز:
به علاوه، درمان شناختی ـ - Figueroa, Soutullo, Ono, & Saito - Bitsko - Essbitt, Batchelder, Tanenbaum, Shreck, & Gonzolezk - Crawford - Jeannette, Maria, & Jimenez - Bennett, Shafran, Coughtrey, Walker, & Heyman - Bitsko رفتاری نشانههای اضطراب، افسردگی و ناامیدی را بهبود میبخشد (والکاپ 1 و همکاران، 2008).
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری بر اضطراب اجتماعی و کنترل قند خون کودکان مبتلا به دیابت ملیتوس نوع - Walkup - Ahmadi - Mc Namara - Davis, Souza, Rigatti, & Heldt یک میباشد..
بنابراین، در پژوهش حاضر این سوال مطرح است آیا درمان شناختی – رفتاری بر اضطراب اجتماعی و کنترل قند خون کودکان مبتلا به دیابت ملیتوس نوع یک تأثیر دارد.
روایی و اعتبار این پرسشنامه در ایران، در دو پژوهش بررسی شده که اولین بار توسط - motor tics - vocal tics - schizophernia - Pervasive developmental disorder - enuresis and encopresis disorder - Sparfkin, Gadow, Salisbury, Scheider, & Loney - Child Behavior Checklist - Diagnostic Interview for Children and Adolescents توکلیزاده (1376)، اعتبار پرسشنامه (هر دو فرم والد و معلم) را به ترتیب 90 صدم و 93 صدم گزارش کرده است (مشهدی و همکاران، 1389).
بحث این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری بر اضطراب اجتماعی کنترل قند خون کودکان مبتلا به دیابت ملیتوس نوع یک انجام شده است که نتایج و تبیین آنها در ذیر آورده میشود.