خلاصة:
یکی از روش هایی که امروزه توجه متخصصان تعلیم و تربیت در زمینه آموزش علوم تجربی را به خود جلب کرده است روش تدریس چندرسانه ای است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس پاورپوینت فعالیت محور و تفاوت آن با دو روش تدریس پاورپوینت ارائه محور و روش تدریس سنتی در یادگیری درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کلاس های پنجم ابتدایی مجهز به دیتاپرژکتور هستند که به روش تصادفی ساده از بین این مدارس، سه مدرسه انتخاب شدند و دو کلاس گروه آزمایش و یک کلاس گروه کنترل را تشکیل دادند. در این تحقیق، از طرح تجربی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. مداخله آزمایشی شامل دو روش تدریس با پاورپوینت فعالیت محور (گروه آزمایشی (A و پاورپوینت ارائه محور (گروه آزمایشی (B است که بر روی گروه های آزمایشی صورت گرفته است و بر روی گروه کنترل مداخله ای انجام نشده است، گروه کنترل (C) بدون مداخله آزمایشی به روش معمول (روش سنتی) تدریس شده است. از تحلیل واریانس برای تحلیل داده ها استفاده شده است. همچنین بر مبنای نتایج پژوهش بین نمرات پیشرفت تحصیلی گروه A با گروه آزمایشی B و گروه کنترل (C) تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش روش تدریس پاورپوینت فعالیت محور بیش از دو روش دیگر یادگیری درس علوم را افزایش می دهد. همچنین بر اساس نتایج پژوهش بین نمرات یادگیری گروه آزمایشی B (گروه ارائه محور ) و گروه کنترل (سنتی) تفاوت معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
"پاور پوینت ، تدریس فعالیت محور، تدریس ارائه محور، یادگیری The Effect of Power Point Presentations and Power Point-Driven Activity-Based Teaching Methods on Learning of Sciences Zahra Amini Aghbolaghi Abstract Teaching via multimedia has attracted the attention of educators around the globe.
در هر طراحی آموزشی ما این بخش ها را به طور مراتبی در اختیار داریم : ارزشیابی اولیه ، ایجاد انگیزه ، تدریس به صورت سلسله وار، خلاصه و نتیجه گیری، ارزشیابی پایانی و تعیین تکلیف ، ازاین رو، این پژوهش به منظور بررسی تفاوت اثربخشی روش پاورپوینت فعالیت محور بر یادگیری در کلاس های درسی اجرا شده است .
خلاصه تحلیل واریانس برای پس آزمون به روش های تدریس سنتی، ارائه محور و فعالیت محور مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح اطمینان بین گروهی 347/28 2 173/640 46/142 0/05 درون گروهی 270/95 72 3/763 مجموع 618/23 74 به جامعه است ؛ به عبارت دیگر با توجه به نتایج آزمون F، ازآنجاکه F مشاهده شده ٤٦/١٤٢ در سطح اطمینان ٠/٠٥ با درجه آزادی ٧٤ از F جدول مقادیر بحرانی ١٩/٤٨ بزرگتر است ، بنابراین فرض صفر رد میشود و بین نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در گروه های مختلف آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد.
با توجه به تفاوت های میانگین به دست آمده بین روش سنتی، ارائه محور و فعالیت محور به نظر میرسد روش تدریس فعالیت محور در افزایش میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی در نمونه مورد مطالعه بیشترین اثربخشی را در مقایسه با دو روش دیگر داشته است و این نتایج قابل تعمیم به جامعه ای است که نمونه از آن انتخاب شده است ."