خلاصة:
در دهه های اخیر اقتصاد خلاق جهانی رشد قابل ملاحظه ای نموده است ؛ به طوری که ، صنایع فرهنگی بعد از صنایع مالی، اطلاعاتی، پزشکی و توریسم ، پنجمین صنعت بزرگ اقتصادی است . پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل محیطی موثر بر کارآفرینی فرهنگی در صنایع دستی عشایری انجام شده است . این عوامل بر اساس مدل تحلیلی PEST، شامل عوامل سیاسی – قانونی، اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی و تکنولوژیکی است . برای دستیابی به اهداف مورد نظر از روش تحقیق آمیخته (تلفیق روش کیفی و کمی) و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه استفاده شده است . جامعه آماری شامل ، کارشناسان و تولیدکنندگان حرفه ای صنایع دستی عشایری به تعداد ٤٠٠ نفر بوده است ، برای نمونه گیری در بخش کیفی از روش گلوله برفی و در بخش کمی از روش تصادفی ساده (به تعداد ٢٠٠ نفر) استفاده شده است . تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش کدگذاری باز و محوری و در بخش کمی با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شده است . نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مهم ترین عوامل موثر بر کارآفرینی فرهنگی در صنایع دستی عشایری به ترتیب شامل حمایت از مخترعین و نوآوران جهت تجاریسازی ایده ها و محصولات شان ، فرآهم نمودن تسهیلات زیرساختی و ارتباطی جهت سهولت در تامین منابع و فروش محصولات ، تشویق زنان توسط خانواده و نگرش موافق اطرافیان و تغییر در شیوه تولید و ایجاد کاربرد مناسب برای محصولات بوده است .
ملخص الجهاز:
"I1I-4I2-I-5I3- 5 چاپ و انتشار بروشور، کاتالوگ و پوستر از این محصولات I3-I5 2 عوامل بازار شناخت کامل از سلیقه مشتری I1I-I42-I-5I3- 5 اقتصادی ایجاد فروشگاههای زنجیره ای مختص این محصولات I2 1 استفاده از تجارب کارآفرینان محلی I1-I2-I4 4 اخ ا توجه به کارآفرینی و ایده های نو I5 زیرس ت ه ترغیب سرمایه گذاران خصوصی برای سرمایه گذاری I2-I4 2 فراهم نمودن زیرساخت های لازم جهت صادرات محصولات I1I-4I2-I-I53- 5 برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های صنایع دستی عشایری I3 1 ال اطلاع ان منعکس کردن فعالیت های دولت از طریق صدا و سیما برای دادن آگاهی به مردم I2-I3-I5 3 عوم اجتاع رسی تورهای گردشگری از مناطق عشایری I1-I5 2 می- فرهنگی اطلاع رسانی در رسانه های محلی و ملی در خصوص صنایع دستی عشایری I1-I3-I5 3 عوامل ایجاد انگیزه از طریق بستر سازی مناسب فرهنگی I1-I5 2 اجتماعی تشویق زنان توسط خانواده و نگرش موافق اطرافیان I1-I2 2 ادامه جدول شماره (١): تحلیل محتوای کیفی داده های حاصل از مصاحبه با کارشناسان موضوعات ابعاد مقوله های فرعی (اجزاء) کد فراوانی افزایش سطح ارتباطات زنان عشایری I2-I5 2 افزایش سرمایه اجتماعی I1-I2-I5 3 عوامل اجتماعی ارزش دهی به کار زنان عشایری از طریق رسانه ها و برطرف کردن باورهای کلیشه ای در ارتباط با کار I1-I2-I4-I5 4 عوامل اجتماعی- افزایش سطح بهداشت ، سواد و درمان در بین عشایر برای جلوگیری از کوچ و مهاجرت بی رویه آنها به شهرها I3-I5 2 فرهنگی برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی I1-I2 2 آموزش فنون بافت و ایجاد کارگاه های بافت I1-I2I-I53-I4- 5 آموزش استفاده از تجارب بافندگان قدیمی و کارآفرینان محلی I2-I3-I4-I5 4 آموزش شیوه فراوری مواد اولیه به تولید کنندگان برای کاهش هزینه ها I2-I5 2 ابزار و تجهیزات تغییر در ابزار، مواد و مصالح مصرفی مانند استفاده از پشم مرغوب ، حلاجی و استفاده از دارهای مناسب I2-I3 2 تاکید بر شیوه های سنتی برای تولید محصولات I1 -I3-I5 3 تغییر در ابعاد و اندازه I1-I2-I3-I5 4 عوامل تغییر در رنگ ، رنگ بندی و رنگ رزی I1-I2-I5 3 تکنولوژیکی روش ها و تغییر در تکنیک های بافت I3-I4-I5 3 رویکردهای تغییر در طرح و نقش I3-I5 2 جدید ایجاد کاربرد مناسب برای محصولات I1-I2I-5I3-I4- 5 افزایش کیفیت محصولات I1-I2-I3-I4-I5 ارتقاء سطح مهارت تولیدکنندگان I1-I2-I3-I4 4 ٤) یافته های تحقیق نتایج حاصل از تحلیل توصیفی داده ها نشان داد در نمونه تحت بررسی، ١٤ درصد از افراد بین ٢٠ تا ٣٠ سال و ٤٢ درصد بین ٣٠ تا ٤٠ سال سن داشته اند که بیشترین فراوانی در این گروه سنی قرار دارد."