خلاصة:
یکی از جرائمی که در جامعه امروزی با توجه به پیشرفت تکنولوژی، شیوع به سزایی دارد و چه بسا اینکه ضرر ناشی از آن به مراتب بیشتر از نوع سنتی از آن است، قوادی های اینترنتی است. حکم این قوادی با توجه به نو ظهور بودن آن، در میان فقها حتی در میان فقهای معاصر مورد بررسی قرار نگرفته است. نگارندگان پس از ذکر بعضی از مصادیق قوادی اینترنتی و بررسی تفصیلی این مسئله، با اثبات جرم بودن قوادی اینترنتی به خاطر دلائلی همچون بنای عقلاء و تنقیح مناط در نهایت با دلائل متقن یعنی تمسک به اطلاق روایت عبدالله بن سنان و تنقیح مناط، به این نتیجه می رسند که به خاطر وجود شانیت شرائط قوادی مستوجب حد در این نوع از قوادی ها، قوادان اینترنتی در صورتی که با قصد جمع نمودن افراد برای اعمال نامشروع زنا و یا لواط، آن ها را به یکدیگر برسانند، حد قوادی بر آن ها اجرا خواهد شد.
ملخص الجهاز:
ولي بايد در نظر داشت که اگرچه در نگاه ابتدايي ممکن است که صغراي قياس فـوق صـحيح به نظر آيد منتها با امعان نظر در آن، دليل بر عدم صحت آن روشن ميشود؛ زيرا هيچ گونه تغّيري در اصل و جنس و ماهيت اين جرم حاصل نشده بلکه تنها در شيوه و شـکل ايـن جـرم تغييـر صـورت گرفتـه اسـت ؛ بنابراين با توجه به اين مطلب نميتوان قوادي سنتي و غير اينترنتي را جرم تلقي کرد و ليکن نـوع اينترنتـي آن جرم در نظر گرفته نشود، از جهت اينکه بناي عقلا بما هم عقلاء و ارتکازات عرفي اين گونه از اعمال را جرم قوادي تلقي کرده و براي آن مجازات در نظر گرفته است و شارع مقدس هم که رئيس عقلاسـت آن را ردع و انکار نکرده است در نتيجه با صدور بيان به صورت کلي از ناحيه شارع و الغاي خصوصيت از موارد موجود (قوادي سنتي و فيزيکي) در آن که مقتضاي بناي عقلاست و عدم ردع شارع از آن، ميتوان گفت که موضوع برائت عقليه (عدم بيان) در اينجا منتفي است .
(ابـن ادريـس ،٤٧١/٣) بنـابراين در نهايت ميتوان گفت که اين روايت مشکلي از جهت ضعف سند ندارد؛ اما در مورد دلالت اين روايت بايد گفت : همان طوري که در مضمون اين روايت -که تنها روايت وارده در زمينه تعيين مجـازات قـواد اسـت - ملاحظه ميشود، امام (ع) مجازات اجراي تازيانه و تبعيد را بر کسي مقرر فرموده است که بـه عنـوان دلال جنسي بين زن و مرد جمع حاصل کند و شکي نيست که اين جمع کردن اختصاص به قواد سنتي ندارد بلکه همانطور که گذشت دلال جنسي از طريق اينترنت و در فضاي مجازي نيز قادر به جمع بين زن و مرد است لذا اطلاق اين روايت شامل قواد اينترنتي نيز ميشود.